Радионица Европског центра за живе језике Савета Европе у Грацу „Путање учења језика на раном узрасту и повећање његове видљивости”

Изабрана на конкурсу Фондације Темпус и финансирана средствима Европског центра за живе језике Савета Европе у Грацу, имала сам велику част да представљам Србију на радионици „ Путање учења језика на раном узрасту и повећање његове видљивости “ организованој 15. и 16. марта 2023. у овој реномираној институцији Европске уније специјализованој за стране језике. Како је рано учење језика приоритет земаља чланица Савета Европе, ова радионица Европског центра за живе језике  имала је за циљ да промовише важност подизања свести о вишејезичности, као и да истражи нове идеје које су изнели њени учесници. Квалитет интеракције је био заиста важан током целе радионице.

Пројекат се фокусирао на посматрање, документацију и оцењивање и рађен је са  великим ентузијазмом. Његов акроним ILLIEY је скраћеница за Инспиративно учење језика у раним годинама. Да би се постигла кохезија и социјализација свих ученика, треба унапредити образовање наставника у области мултилингвалности и дати посебну подршку вишејезичним наставницима. У нади да ће дати свој допринос, стручни тим пројекта Palingui који чине Ингеборг Бирни, Кетрин Кар-Карлингер, Дана Мусилова и Деирдре Кирван, дошао је на идеју да направи веб страницу која ће помоћи у размени идеја и прикупљању ресурса за наставнике. Основна идеје су да се рано учење језика учини видљивим и да се веб страница организује тако да буде прилагођена наставницима. Да би се помогло ученицима да уче на прикладнији начин, важно је утицати и на свест наставника да прихвате промене. Дете треба да буде центар образовања, а наставници и ученици треба да доживљавају школу као вишејезично место где неколико језика може коегзистирати заједно. Ученици треба да буду поносни на своју вишејезичност и то би довело до развоја њихових вештина и компетенција за целоживотно учење. У језичку разноликост треба укључити и различите дијалекте. Игнорисањем језике детета, игнорише се идентитет детета, а то представља велику сметњу за даље учење и развој личности.

Фокус на вишејезичности ученика не би требало да буде само посао наставника језика, већ и свих наставника у школи. Сви наставници треба да буду истовремено и наставници  језика. Деца морају да остваре своје пуне потенцијале  користећи свој матерњи језик. Ми, као наставници, такође учимо. Морамо бити  отвореним за идеје које изнесу наши ученици. Можда не знамо њихов матерњи језик, али морамо им дати прилику да кажу бар неколико речи на свом језику. Преводећи реч „шишмиш” на различите језике, од „кожна крила” на ирском до „летећи миш” на руском, ученици су допринели обогаћивању контекста и давању дубљег смисла свом часу биологије. На наставнике се гледа као на носиоце промене, док директори школа треба да делују као њихова подршка.

У онлајн презентацији коју је одржала Деирдре Кирван, поменута је ситуацији у ирској историји када је забрана употребе ирског језика резултирала великим губитком тог језика. Савремени наставници треба да инсистирају на коришћењу свих доступних језика и на тај начин би повратно помогли тим језицима. Кратак разговор о времену на почетку часа  може се искористити као прилика да се неке речи преведу на матерњи језик ученика који није истовремено и службени језик. У случају да ученици не знају најбољи превод, касније могу питати родитеље и постепено усавршавати своје знање. Родитељи треба да буду информисани о томе колико језика се користи у школи и логично је да би сви увидели предности вишејезичности. Подучавање вишејезичне деце на једнојезични начин највероватније не би било најбољи начин за постизање добрих академских резултата. То је компликован процес и најадекватнији  начин би био да се домаћи језици ученика користе кроз наставни план и програм. Позитивна порука радионице је била: Направити мале кораке ка променама.

Радионица је дала конкретне примере како се врши посматрање, документовање и оцењивање новог процеса вишејезичног учења. Учесници су охрабривани да дају своје предлоге и дискутују о изазовима. Palingui тим је све учеснике замолио да пошаљу сопствене идеје и примере који би евентуално могли да нађу своје место на вебсајту као подршка наставницима  вишејезичних ученика и наставе да промовишу вредности вишејезичности које су прихватили и подржали сви учесници овог инспиративног језичког догађаја.

https://www.ecml.at/ECML-Programme/Programme2020-          2023/Languagelearningpathwaysofyoungchildren/tabid/4304/Default.aspx

                                                                                               Тања Радовић, професор енглеског језика

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Читалачки квиз“ Батаљонци-књигољупци“

Књиге, браћо,књиге, а не звона и прапорци                                     Драгана Младеновић пољудила ствари У оквиру прве недеље  реализовања читалачког квиза“ Батаљонци-књигољупци“ данас је нашу школу посетила књижевница Драгана Младеновић, овог пута представљајући  нижем узрасту своју нову збирку песама“ Кад ствари пољуде“. Водитељи програма и њени саговорници били су брачни пар Горица и Миодраг Динуловић, чланови Краљевачког 

детаљније »

ОКРУЖНА СМОТРА РЕЦИТАТОРА

„Поезија је дете тишине.ˮ (Чарлс Симић) На окружни ниво такмичења Смотра рецитатора одржаног 18. 4. 2024. пласирало се 27 ученика основних школа из Краљева, Рашке, Врњачке Бање и Тутина. У категорији I‒IV разреда Основну школу „IV краљевачки батаљонˮ представљао је ученик одељења III-3 Сергеј Гудић (ментор Славица Павловић), а у категорији V‒VIII разреда ученица одељења

детаљније »

ЗАЈЕДНО И БЕЗБЕДНО КРОЗ ДЕТИЊСТВО

Припадници саобраћајне полиције су одржали кратко предавање о правилима понашања у саобраћају.  Затим су представили своју опрему и презентовали наочаре које симулирају смањену видљивост у случају  коришћења психоактивних супстанци. Ученици трећег разреда су добили и промотивни материјал као и беџеве за безбедно учешће у саобраћају.

детаљније »

Почео је књижевни маратон

ПОЧИЊЕ ПРАЗНИК ПОСВЕЋЕН КЊИЗИ И овог пролећа са радошћу дочекујемо писце које ћемо угостити у школи и уживати у књижевним сусретима. Учесници читалачког маратона ће разговарати са Драганом Младеновић, Горданом Тимотијевић, Александром Јовановић и Стефаном Тићмијем. Млади награђивани писац Стефан Тићми, који је био гост наше школе и прве године када смо се ентизијастички упустили

детаљније »
Scroll to Top