eTwinning



Еразмус + пројекти

Батаљонци организовали разне активности за наставнике и ђаке из Италије
Батаљонци домаћини наставницима и ђацима из Италије
Наша школа је домаћин Еразмус+ пројекта школе са Сицилије од 15-22.4.2024.

ИЗЛОЖБА  МАСКОТА ПРОЈЕКТА “EDUPOSITIVITY” У ЕTWINNING КУТКУ ШКОЛЕ

Један од најозбиљнијих и најобимнијих еTwinning пројеката ове године је EduPositivity: Positive Impact in Education који радимо са чак осам школа из Турске од којих је оснивач пројекта  школа из Анкаре, три школе из Грчке, две из Румуније, једном из Молдавије, једном из Грузије, једном из Азербејџана и једном из Пољске,

Пројект се бави стварањем позитивног окружења за учење у образовању који доприноси емоционалном и социјалном развоју ученика. У нашем пројекту заједно припремамо и спроводимо активности које су и забавне и имају позитивне резултате, како бисмо повећали мотивацију наших ученика,  омогућили им да лако изразе своје емоције, да покажу своје вештине креативног размишљања и да кроз сарадњу са ученицима других земаља упознају различите културе.

У пројекту учествујe 20 наставника из 8 земаља и преко 100 ученика. Из наше школе у овај пројекат су укључени ученици петог разреда у овиру припрема за двојезичну наставу од којих седам ученица наставу енглеског језика похађа по посебном образовном програму за надарене ђаке. Посебно захтеван део пројекта су дигиталне апликације. До сада смо користили Аnimate from Audio апликацију да се представимо, апликацију Canva да правимо лого пројекта који се састојао из puzzle делова од којих је наш задатак био нос. Canvu смо користили и за различите картице за игре погађања, а апликацију Answer Garden за brain storming емоција и вредности које везујемо за школу. По први пут до сада, морали смо да користимо апликацију Scribe да правимо маскоту пројекта. Ова апликација користи  вештачку интелигенцију и маскоте су толико разнолике и атрактивне да смо у нашем еТwinning кутку направили изложбу маскота.  Нашу школу представља маскота  сове која седи на књигама, али како нам је први пут да користимо ову апликацију, нисмо били успешни као неке друге школе. Све предложене маскоте су постављене на Google упитник како би сви учесници пројекта гласали за најбољу. И ми смо на часовима секције дискутовали која би требало да победи. Тешко је одлучити.

Дођите у наш еТwinning кутак и уверите се.

Тања Радовић, Еразмус+ координатор   

     

Нови Еразмус+ пројекти наше школе

Наш први Еразмус+ КА122 пројекат мобилности наставника  „Bilingual teachers – bicultural quest – bilateral solutions“ je заврешен са високом оценом извештаја реализације, имплементације и дисеминације и веома смо задовољни исходима учења и резултатима пројекта.

Наше тренутне активности везане су за друга два пројекта  у којима ћемо у наредном периоду бити домаћини. Основна школа Мiška Kranjca из Љубљане има одобрен КА122 пројекат „WELL BEING UČENCEV“ у оквиру којег је планирала гостовање у нашој школи и школама из Португала и Шведске. Наше заједничке активности почеле су договорима наставника из свих школа учесница и првим online састанком ученика који је одржан 02.10.2023. са Еразмус+ клубом ове словеначке школе.У нашем амфитеатру окупили су се ученици двојезичних одељења 8-4, 8-5 и 8-6 као и чланови секције енглеског језика седмог разреда двојезичних одељења 7-3, 7-4,7-5 и 7-6 који су учествовали у еТwinning пројекту на тему значаја емоција и вредности ученика и ученици двојезичног одељења 6-4. Ученици су се упознали преко платформе Google meet и на енглеском језику дискутовали о сличностима и разликама  у животу тинејџера у Словенији и Србији, постављали питања о школи, омиљеној музици, обичајима и начину живота и разговарали о пројекту и плановима за даље активности.

Такође смо поносни што ћемо у овој школској години бити домаћини једној основној школи са Сицилије у Италији. То је школа Istituto Comprensivo Statale “S. Quasimodo” Gela. У оквиру својих планова акредитације, ова школа је планирала развој мануелних вештина својих ученика и жели да у нашој школи посматра разноврсне мануелне активности наших ученика као што је предузетничко прављење украса, играчака, колача и других радова за наше традиционалне продајне изложбе. Ту су и радови нашег 3D тима и секције која прави моделе на нашим 3D штампачима од новогодишњих и ускршњих украса, преко привезака до статуа Николе Тесле и других знаменитих људи. Оно што ћемо по први пут и ми научити и поделити са нашим гостима је прављење грнчарских производа уз помоћ грнчарског кола које је школа набавила ове године. Такође смо планирали да им покажемо лепоте нашег краја и укључимо ученике четвртог разреда у комуникацију на енглеском језику са нашим гостима из Италије. Еразмус+ координатор школе са Сицилије Maria Grazia Piparo организовала је 4. окторбра 2023. онлајн састанак чланова нашег Еразмус+  тима и наставника који долазе у Краљево 12. априла 2024. како бисмо започели активности на пројекту и договрили детаље везане за мобилност и исходе учења. Први онлајн састанак ученика италијанске и наше школе биће одржан почетком децембра 2023..

Наши ученици се увек радују прилици  да  комуницирају на енглеском језику и нестрпљиво чекају да упознају своје нове другаре. Међународна сарадња у оквиру Еразмус+ програма шири наше видике и даје могућност свима  да науче нешто ново и стекну нове вештине.

Тања Радовић, координатор Еразмус+ тима

Национална ознака квалитета за еTwinning пројекат “Student’s values and emotional state really matters”

Почетак ове школске године обележила је и награда за еTwinning пројекат  који је рађен целе прошле школске године са 28 двојезичних ученика шестог разреда који су сада у одељењима 7-3 (11 ученика), 7-4 (9 ученика), 7-5 (2 ученице) и 7-6 (6 ученика). Овај пројекат смо радили са школом 6ο Γυμνάσιο Σερρών из града Serres у северној Грчкој и Szkoła Podstawowa nr 7 w Grudziądzu из града Grudziądz у Пољској који су нам поред школе OS Miska Kranjca из Љубљане и партнери у Еразмус + пројекту сличног садржаја „All we need are smiles“, дванаестом на листи одобрених КА122 пројеката за 2023. годину. На овом пројекту поред наставнице енглеског Тање Радовић која је кооснивач пројекта, радиле су и наставница математике Ивана Вукотић и наставница енглеског и шпанског језика и грађанског васпитања Оља Радосављевић. Сарадња наставника у пројекту се углавном одвијала путем Whatsapp-a и онлајн састанака на ЕSEP eTwinning платформи. Након што су активности договорене прослеђиване су ученицима. Први заједнички рад ученика био је у Padlet aплилацији где су се представили и причали о својим омиљеним празницима. Ученици су били подстакнути да додају различите фотографије свог родног града, школе или обичаја у својој земљи и причају шта их чини срећним током празника. Такође су користили Google  квиз да причају о свом животном стилу, навикама и свакодневици, а затим анализирали резултате упитника, дискутовали и дошли до закључка да у све три земље тинејџери живе веома слично. Једна од најлепших активности био је заједнички Linoit фајл за све три школе где је свако на посебном стикеру стављао свој одговор на питање шта мисли када чује реч „вредности“. Било је веома различитих одговора, од толеранције, стрпљења, искрености, лепог понашања, успеха у школи до свеобухватних појмова као што су љубав, породица, слобода, мир у свету, другарство, спортски дух, па чак музика, уметности итд. Oбележили смо и  Дан ружичастих мајица посебном анкетом и фотографијама из школе, али смо били изненађени да овом дану наша школа поклања много више пажње него друге две. Оно чему смо се сви највише радовали били су онлајн састанци ученика где смо причали о начину живота сваке земље и разговарали о емоцијама и свему што ученике чини срећним или несрећним. Ученици су такође имали прилику да постављају питања о свему што их занима и позивали једни друге у посету. Наши ученици су такође посветили пажњу анализирању дефиниција емоција и вредности, док су грчки проучавали етос и писали своје бајке. Научили смо да правимо лого пројекта у апликацији Canva и радили на дисеминацији свега што смо током пројекта научили. Унапредили смо своје дигиталне и комуникативне вештине и знање енглеског језика, а пре свега се уживали на часовима секције и онлајн активностима. На крају је свака школа изабрала  свој уметнички доживљај ове теме. Ми смо написали песму „Живот је цвет“ и упоредили људске емоције са цветом и послали поруку да је живот леп и да су све препреке и проблеми на које наилазимо једна велика школа из које треба да изађемо јаки и насмејани.

LIFE IS A FLOWER

Life is a flower

So do not just pick it,

Look at its colours

And wonderful leaves,

And think why

It stands here:

To make you happy,

To give you beauty,

To show that love

Is all we need!

Be patient and tolerant

As the flower,

Share your calmness

And pride,

Smell out the wisdom

Of peace and freedom

In the world,

Protect ants and grasshoppers,

Give them food and shelter,

And talk,

Do not tolerate

Violence and arrogance!

Do not turn your head away

When somebody is impolite,

Or unfair,

Or depressed.

Help everyone,

Seduce the cheaters

And lead them

To the right path.

Friendship, family, knowledge,

Responsibility and respect,

Faith and loyalty,

 And persistence,

And much energy,

And affection

Is needed to stand

And resist the wind,

To conquer the temptation,

To endure the rain,

To accept the destiny,

To realize that

Other flowers

Are important, too.

Do not feel jealousy

 Or hate,

But cooperate,

And talk,

And discuss,

And give the birth

To a new plant,

To a new life,

To a new happiness

To a new joy

Knowing that

Sadness is around there

Waiting in the foggy nights

And being lonely,

And unable to move,

Will not destroy you,

But make you

Stronger and prettier,

Because that is

The secret of life:

Every tear hides a smile,

And every smile

Brings melancholy,

Every light hides darkness,

Every twilight

Brings a dawn.

That is life

And never reject it,

Because it is a game

And you win and lose,

But it is important

To participate

And learn!

Учесници eTwinning пројекта “Student’s values and emotional state really matters”

7/3

  1. Богдана Станојловић
  2. Анђела Тсартсидоу
  3. Ирина Костић
  4. Стефан Ђукановић
  5. Вукан Мандић
  6. Мина Адамовић
  7. Вук Родић
  8. Ђорђе Петрић
  9. Павле Кујунџић
  10. Никола Јањанин
  11. Новак Грујић

7/4

  1. Ања Николић
  2. Стефана Милојевић
  3. Дарија Јефтић
  4. Сара Мијајловић
  5. Ана Ћировић
  6. Јана Лазовић
  7. Нина Величић
  8. Сара Тешић
  9. Уна Поповић

7/5

  1. Неда Вучковић
  2. Марија Малинина

7/6

  1. Алекса Радосављевић
  2. Ева Булатовић
  3. Тара Антонијевић
  4. Нађа Вујовић
  5. Петра Лазовић
  6. Наталија Томовић

Taња Радовић, професор енглеског језика

Наставници двојезичне наставе на пројекту мобилности у школи C.E.I.P. PARQUE CLAVERO у Малаги, Шпанија. (Erasmus+ Project: Bilingual teachers – Bicultural quest – Bilateral solutions)

ФИНАЛНЕ ПРИПРЕМЕ ЗА ПРОЈЕКАТ МОБИЛНОСТИ

Наш први Еразмус+ КА122 пројекат мобилности двојезичних наставника “Bilingual teachers – bicultural quest – bilateral solutions” ускоро улази у своју главну фазу, а то је путовање у Малагу у двојезичну школу CEIP Parque Clavero. Tим двојезичних наставника интензивно ради на припремама које поред рада на еТwinning пројектима  обухватају и припрему презентација и видеа којима ћемо најбоље представити нашу земљу, град и школу. Састанци тима се одвојају свакодневно, а пуно помажу и наши двојезични ученици. Посебну похвалу заслужују двојезични ученици осмог разреда Димитрије Мајсторовић, Павле Сотиров, Дамиан Варагић и Ања Планојевић и ученице шестог разреда Ирина Костић и Аndjela Tsartsidou који су пуно помогли у изради наших видеа које можете погледати на Youtube-у и вебсајту школе. Билингвални наставници Александар Мировић, Јелена Ристовић, Оља Радосављевић, Дејан Марковић, Ивана Вукотић, Милица Ђорић, Милан Вучетић и Петар Замахајев, као и директорка Марина Вучинић и Еразмус+ координатор Тања Радовић путују 23.04.2023.године у Малагу у Шпанији свако са својим посебним задатком чији је заједнички циљ унапређење двојезичне наставе, подизање међународне сарадње на већи ниво и развијање компетенција  наставника  да истакну предности мултикултуралности и вишејезичности  којима тежи модерна Европа. Средства за наш седмодневни боравак у Шпанији добили смо од Европске комисије посредством Агенције Темпус и надамо се да ће наше до детаља испланирано стручно усавршавање испунити наша очекивања.

Координатор двојезичне наставе Тања Радовић

Presentation of school - (Erasmus+ Project: Bilingual teachers - Bicultural quest - Bilateral solutions)

Serbia- (Erasmus+ Project: Bilingual teachers - Bicultural quest - Bilateral solutions)

Sports in Serbia (Erasmus+ project Bilingual teachers - bicultural quest - bilateral solutions)

Flora and Fauna of Serbia (Erasmus+ Project: Bilingual teachers - Bicultural quest - Bilateral solutions)

Kraljevo (Erasmus+ Project: Bilingual teachers - Bicultural quest - Bilateral solutions)

ПРИПРЕМЕ ЗА ЕРАЗМУС+ КА122 ПРОЈЕКАТ МОБИЛНОСТИ ДВОЈЕЗИЧНИХ НАСТАВНИИКА BILINGUAL TEACHERS – BICULTURAL QUEST – BILATERAL SOLUTIONS

Пројекат мобилности двојезичних наставника наше школе “Bilingual teachers – bicultural quest – bilateral solutions” je почео 01.01.2023. и намењен је стручном усавршавању двојезичних наставника  који ће провести седам дана у једној двојезичној школи у Малаги у Шпанији како би посматрали наставу, консултовали се са двојезичним наставницима, представили нашу школу, град и земљу и остварили дугорочну сарадњу са својим партнерима  у Малаги. Овај пројекат, који је у бити везан за job shadowing, по карактеру је “blended project” јер садржи и елементе виртуелне сарадње двојезичних  наставника. Сви наставници од почетка пројекта имају налоге на јединственој ESEP платформи која обједињује више сектора  међународне сарадње наставника широм Европе под покровитељством Европске комисије којој дугујемо захвалност за донацију за пројекат који нам је одобрен.

Током тематске недеље Вода од 20.3.2023. до 24.03.2023. двојезични наставници су били активни у пројектима о води које имамо на еТwinning платформи. У пројекат “Water for me” су укључени ученици осмог разреда двојезичних одељења, а ученици двојезичних одељења седмог разреда у пројекат “Water – a precious source of life”.Ученици шестог разреда двојезичних одељења укључени су у пројекат “Student’s values and emotional state really matters”. Сви двојезични наставници су почетници на еТwinning платформи, али показују интересовање да се укључе у еТwinning у складу са својим предметима. Професор физичког и здравственог васпитања Јелена Ристовић је ко-оснивач пројекта “Life skills”, a професор математике Ивана Вукотић, оснивач је првог ауторског пројекта за нашу школу који се зове “Shiny Science” и уз пројекат “Qizzy CLIL” такође прати наш пројекат мобилности двојезичних наставника  укључујући ученике двојезичне наставе у међународну сарадњу која им помаже да CLIL методом уче вокабулар везан за двојезичне предмете, усавршавају комуникацију на енглеском језику кроз сарадњу са ученицима из других земаља и унапређују своје дигиталне компетенције.

Координатор пројекта и Еразмус координатор Тања Радовић је поделила са тимом двојезичне наставе и члановима мобилности своја нова знања из области вишејезичности на раним узрастима са похађане радионице „Путање учења језика на раном узрасту и повећање његове видљивости” 15. и 16. марта у Европском центру за живе језике (ЕCML) у Грацу,  и разменила  мишљења и идеје везане за уважавање мултикултуралности ученика и приступе у раду са ученицима који долазе из других делова света, а за сада их има из Русије, Украјине, Аустралије, Шпаније и Кипра.

Сви чланови пројекта мобилности су преко Европске комисије добили бесплатан приступ OLS (Оnline language support) Academia Europa платформи за учење језика којих је на располагању двадесет два, али се наставници углавном базирају на усавршавање енглеског језика и учење шпанског језика. Чести састанци у школи омогућавају сарадњу и учење нових апликација на еТwinning платформи и припремање презентација  које ћемо представити ученицима и наставницима  школе домаћина. Припреме везане за упознавање шпанске историје и културе такође су у току и праве се планови посете знаменитостима  у Малаги и околним местима.

Координатор двојезичне наставе и Еразмус+ координатор

Тања Радовић

 

Изабрана на конкурсу Фондације Темпус и финансирана средствима Европског центра за живе језике Савета Европе у Грацу, имала сам велику част да представљам Србију на радионици „ Путање учења језика на раном узрасту и повећање његове видљивости “ организованој 15. и 16. марта 2023. у овој реномираној институцији Европске уније специјализованој за стране језике. Како је рано учење језика приоритет земаља чланица Савета Европе, ова радионица Европског центра за живе језике  имала је за циљ да промовише важност подизања свести о вишејезичности, као и да истражи нове идеје које су изнели њени учесници. Квалитет интеракције је био заиста важан током целе радионице.

Пројекат се фокусирао на посматрање, документацију и оцењивање и рађен је са  великим ентузијазмом. Његов акроним ILLIEY је скраћеница за Инспиративно учење језика у раним годинама. Да би се постигла кохезија и социјализација свих ученика, треба унапредити образовање наставника у области мултилингвалности и дати посебну подршку вишејезичним наставницима. У нади да ће дати свој допринос, стручни тим пројекта Palingui који чине Ингеборг Бирни, Кетрин Кар-Карлингер, Дана Мусилова и Деирдре Кирван, дошао је на идеју да направи веб страницу која ће помоћи у размени идеја и прикупљању ресурса за наставнике. Основна идеје су да се рано учење језика учини видљивим и да се веб страница организује тако да буде прилагођена наставницима. Да би се помогло ученицима да уче на прикладнији начин, важно је утицати и на свест наставника да прихвате промене. Дете треба да буде центар образовања, а наставници и ученици треба да доживљавају школу као вишејезично место где неколико језика може коегзистирати заједно. Ученици треба да буду поносни на своју вишејезичност и то би довело до развоја њихових вештина и компетенција за целоживотно учење. У језичку разноликост треба укључити и различите дијалекте. Игнорисањем језике детета, игнорише се идентитет детета, а то представља велику сметњу за даље учење и развој личности.

Фокус на вишејезичности ученика не би требало да буде само посао наставника језика, већ и свих наставника у школи. Сви наставници треба да буду истовремено и наставници  језика. Деца морају да остваре своје пуне потенцијале  користећи свој матерњи језик. Ми, као наставници, такође учимо. Морамо бити  отвореним за идеје које изнесу наши ученици. Можда не знамо њихов матерњи језик, али морамо им дати прилику да кажу бар неколико речи на свом језику. Преводећи реч „шишмиш” на различите језике, од „кожна крила” на ирском до „летећи миш” на руском, ученици су допринели обогаћивању контекста и давању дубљег смисла свом часу биологије. На наставнике се гледа као на носиоце промене, док директори школа треба да делују као њихова подршка.

У онлајн презентацији коју је одржала Деирдре Кирван, поменута је ситуацији у ирској историји када је забрана употребе ирског језика резултирала великим губитком тог језика. Савремени наставници треба да инсистирају на коришћењу свих доступних језика и на тај начин би повратно помогли тим језицима. Кратак разговор о времену на почетку часа  може се искористити као прилика да се неке речи преведу на матерњи језик ученика који није истовремено и службени језик. У случају да ученици не знају најбољи превод, касније могу питати родитеље и постепено усавршавати своје знање. Родитељи треба да буду информисани о томе колико језика се користи у школи и логично је да би сви увидели предности вишејезичности. Подучавање вишејезичне деце на једнојезични начин највероватније не би било најбољи начин за постизање добрих академских резултата. То је компликован процес и најадекватнији  начин би био да се домаћи језици ученика користе кроз наставни план и програм. Позитивна порука радионице је била: Направити мале кораке ка променама.

Радионица је дала конкретне примере како се врши посматрање, документовање и оцењивање новог процеса вишејезичног учења. Учесници су охрабривани да дају своје предлоге и дискутују о изазовима. Palingui тим је све учеснике замолио да пошаљу сопствене идеје и примере који би евентуално могли да нађу своје место на вебсајту као подршка наставницима  вишејезичних ученика и наставе да промовишу вредности вишејезичности које су прихватили и подржали сви учесници овог инспиративног језичког догађаја.

https://www.ecml.at/ECML-Programme/Programme2020-2023/Languagelearningpathwaysofyoungchildren/tabid/4304/Default.aspx

 

                                                                                                                                                                                                 Тања Радовић, професор енглеског језика

ПРОЈЕКАТ МОБИЛНОСТИ ДВОЈЕЗИЧНИХ НАСТАВНИКА

Финансирани средствима Европске комисије започели смо 2023. годину својим првим Еразмус+ пројектом мобилности за двојезичне наставнике. Пројекат Bilingual teachers – bicultural quest – bilateral solutions има за циљ да унапреди двојезичну наставу у нашој школи и пружи двојезичним наставницима наше школе обуку у области методике страних језика и развоја мултикултуралности кроз размену искустава и праксе са једном основном школом у Малаги у Шпанији. Припремне активности за овај Еразмус+ КА122 пројекат увелико трају за сада онлајн, а право стручно усавршавање очекује нас на пролеће. Фотографије онлајн припремног састанка са партнерима из Малаге.

                                                                                                                                 Координатор двојезичне наставе и Еразмус+ координатор Тања Радовић

Kонференцијa „Предузетничко учење и млади – истражите Еразмус+ могућности”

Kонференцијa „Предузетничко учење и млади – истражите Еразмус+ могућности” одржаној 31. јануара у Београду. Оснивање тима за сарадњу са Еразмус+ у ОШ „IV краљевачки батаљон“ резултирано је низом похађаних обука које су биле онлајн као што је вебинар везан за писање КА1 пројеката, којем је присуствовало пет чланова тима и вишечасовна радионица којој је присуствовала Снежана Шашић, а прихваћене су и наше апликације за конференцију „Предузетничко учење и млади – истражите Еразмус+ могућности” и радионицу Обука за писање КА2 пројеката у Београду.

Конференција „Предузетничко учење и млади – истражите Еразмус+ могућности” одржана је 31. jануара у хотелу „88 rooms” у Таковској 49, а присуствовале су јој чланови Еразмус+ тима школе Наташа Вуковић и Тања Радовић. Догађај је пре свега био намењен младима и развијању њихових предузетничких способности, али било је и пуно представника основних и средњих школа и факултета који раде са младима. ОШ „IV краљевачки батаљон“ је међу малим бројем основних школа које имају Ученичку задругу и негују предузетништво код ученика нудећи изборни предмет Предузетништво и могућност учешћа у практичним предузетничким активностима као што је производња фигура на 3Д штампачима, прављење уметничких и других рукотворина и њихово продавање на традиционалним Божићним и Ускршњим изложбама. Повод за присуство овој конференцији није била само намера да се учествује у пројекту на тему предузетништва већ и могућност да изразимо своје мишљење и објаснимо своје проблеме са којима се предузетништво у основној школи сусреће. Непостојање уџбеника за овај предмет и мали број акредитованих обука за наставнике само су неки од потешкоћа, али и даље велики број ученика седмог и осмог разреда бира овај предмет и нада се да од малих ногу стекне предузетничке компетенције.

Поред Ведране Марковић из Фондације Темпус која нас је водила током целе конференције, уводну реч на конференцији имали су Martin Klaucke, шеф Операције 2, Делегације Европскеуније у Србији, Снежана Клашња, саветница министра Министарства туризма и омладине и Марија Филиповић-Ожеговић, управница Фондације Темпус. Посебно исцрпну презентацију стања предузетништва код младих у Србији са пуно упоредних података и графикона изнела је Милица Борјанић, програмска менаџерка Кровне организације младих Србије.

За ову прилику Еразмус+ представници су организовали фантастичну панел дискусиjу са представницима Националне службе за запошљавање, организације Достигнућа младих у Србији и Националне организације практичара омладинског рада. Свако од њих је са своје стране изнео активности сектора којим се бави и био оптимистичан у вези ове теме иако сами подаци показују да је предузетништво код младих у Србији практично тек у зачетку, и да млади не доносе довољно развијене предузетничке вештине после завршене школе као, на пример, млади из Естоније и Финске.

Оно што смо научили из ове дискусије, а што је сваки учесник дискусије покушавао да надогради су вештине које млади предузетник треба да има и начин на који се оне морају развијати кроз школовање. Да би ученик постао добар предузетник мора да поседује иновативност, креативност и вештину управљања ризицима, а такође и временом. У Србији се годишње оснује око 200 ученичких компанија у средњим школама и они треба да имају менторе, људе из бизниса. Предузетници се не рађају већ се те вештине стичу праксом и развијањем предузетничких вештина. Неке од тих вештина су пре свега комуникација, јавни наступ и презентовање које се може вежбати у школи. Затим је потребан тимски рад, дигитална писменост, тј. управљање ИКТ алатима, а потребно је знати управљати стресом, познавати систем у којем млади живе и развијати њихову мобилност јер прави бизнис је само онај који се шири ван граница земље. Развiјање критичког мишљења, емпатије и друшtвених вештина би такође помогло. Треба радити на афирмацији женских предузетника, јер је њих пуно мање и инсистирати на међусекторској сарадњи. Помоћ треба да пружи привредна комора, бизнис инкубатори, дигиталне платформе, Министарства просвете, омладине и финансија. Треба радити на промоцији предузетничког размишљања и борити се против бирократије и недостатка правих информација. Реформа школства је такође битна јер млади у Финској, Шведској и Естонији излазе из школе много способнији да анaлизирају и критички мисле. Знају добро математику и креативни су тако да могу одмах да започну посао што није случај код нас.

Selahattin Ciritci, омладински тренер из Турске показао нам је део своје праксе коју спроводи у целој Европи обучавајући младе да буду предузетници. Овај део конференције био је најдинамичнији и прави радионички са пуно питања на енглеском језику, интеракције и подстицања на анализу и размишљање.

Најзад, оно што је свима било најинтрeсантније, а везано је искључиво за активност Еразму+ програма била је панел дискусија о предузетничким пројектима који су били најуспешнији и могућност постављања питања представницима Северне Македоније, Хрватске и Србије који су у пројектима са младима успешни и имају менторске улоге.

Вратиле смо се из Београда са много нових идеја не само о КА1 и КА2 пројектима за предузетништво већ и савета како унапредити предузетништво у школи и на чему радити како би се ове вештине боље развиле код наших ученика.

                                                                                                                                                 Тања Радовић, Еразмус+ координатор ОШ „IV краљевачки батаљон

Присуство међународном ERASMUS+ семинару у Лисабону

Као  једна од само четири државне српско-енглеске  двојезичне основне  школе у Србији, наша школа се квалификовала за присуство на Erasmus+ семинару посвећеном вишејезичности као тенденцији европског  образовања. Семинар Language Policy and the European Strategies одржан је 5. и 6. децембра у престоници Португала и присуствовале су му директор школе Марина Вучинић и координатор двојезичне наставе Тања Радовић. Семинар о језичкој политици и европским стратегијама имао за циљ да окупи професионалце, академике и истраживаче како би разменили и обогатили искуства и добре праксе у свим аспектима вишејезичности. Европска унија има двадесет четири службена језика и још око шездесет језика се говори на њеној територији, а миграције становништва су израженије него икада. Иако решавање проблема вишејезичности у школама представља основу за напредак европског образовања, још увек не постоје  јасне смернице како брзо реорганизовати образовање у новонасталој ситуацији. Као првенствени циљ образовања у Европској унији у предстојећем периоду постављен је развој вештина, а да би се он остварио кључно је знање језика како би сваки ученик који похађа школу на њеној територији имао једнака права и услове да напредује. Оснаживање наставника и добра координација школа по регионима биле би само полазне тачке овог процеса. Сам Португал тренутно има школа у којима има чак више мигрантске деце него оне која су држављани, а највише миграција тренутно је из Африке, Бразила и Украјине. Директори се налазе у позицији да треба да брзо регују како би свима обезбедили једнаке услове за образовање и омогућили квалитетан рад школе. Оно што представља предуслов за добро учење је вредновање идентитета ученика, његовог порекла и поштовање мултикултуралности. Учесници семинара су се сложили да је програм Erasmus+ за подршку образовању до сада најзначајнија тековина Европске уније. Програми развоја и размене које финансира Еrasmus+ много доприносе бржој имплементацији позитивних иновација у школству, а тренутно су на врху листе теме везане за инклузију, културни диверзитет и дигитализацију. Преко 20000 пројеката везано је за језике па се сви надају да ће они моћи да понуде нека од решења везаних за мултилингвалност. Представници наше школе искористили су присуство на овом семинару да пронађу партнере за своје будуће Еrasmus+ пројекте, а посебно се надају сарадњи са школама из Порта и Мадрида. Успостављена је и сарадња и са представницма Министарства просвете Луксембурга и Аустрије уз обећање да ће нам помоћи у започињању сарадње са двојезичним школама из Беча који предњачи у броју двојезичних школа и позитивним решењима за вишејезичне ученике.

Координатор двојезичне наставе

Тања Радовић, професор енглеског језика

Scroll to Top