Сараднички угледни час ‒ интегративна настава – Вода и живи свет. Творба речи: Кад се воде излије у реч се прелије

Сараднички угледни час ‒ интегративна настава: Наташа Митровић, наставник српског језика и књижевности, и  Ана Јеремић, наставник биологије

Израда пројекта „Кад се воде излије у реч се прелије” започета је почетком октобра са ученицима одељења 62 и 66 након обраде наставне области творба речи, а поводом Светског дана воде, који се обележава 22. марта. Циљ је био да се ученици обуче за коришћење речника прикупљањем твореница од прасловенске и свесловенске речи вода и да се подржи иницијатива Друштва за српски језик и књижевност Србије (у сарадњи са Катедром за српски језик са јужнословенским језицима) које је 2022. године покренуло манифестацију „Март – месец српског језика”, желећи да укаже на значај очувања српског језика и језичке културе. Одлучено је да извор за прикупљање речи буде „Речник Матице српске”, који поседује школска библиотека, али након увида у електронску базу података и проналажење „Речника” у ПДФ формату, ученици су започели рад уз инструкције и помоћ руководиоца пројекта Наташе Митровић, наставнице српског језика и књижевности, и уз помоћ библиотекарке Марије Данчетовић. Врло брзо и наставница, и ученици су увидели да је то велики подухват, али нико није желео да одустане, и захваљујући заједничким труду, према могућностима, у малом речнику нашло се око сто речи, чланова породице Вода. Ученице Тара Антонијевић и Ева Булатовић, уз подршку наставнице (али и према свом језичком осећају), поделиле су их на савременике и претке. Вода се „излила” и „прелила” у низ твореница из различитих области човековог битисања, те су Милица Драгутиновић, Уна Сакић и Ива Тимотијевић забележиле речи из словенске митологије (водењак, водени дух, виле водарице; воденице; лековите воде: неначета вода, вода аџијазама, вода са наковања, вода заборава), на нему карту Србије Алекса Радосављевић, Бодин Костић и Вања Јанковић унели су 16 назива насељених места који садрже реч вода (Водањ, Водице, Доброводице, Газиводе, Головоде…), а пронађена су и презимена: Воденичар, Воденичаревић, Водоплав, Газивода, Водогаз и Попивода. Прича о води и речима заокружена је када се у пројекат укључила наставница биологије Ана Јеремић, која је дала упутства и помогла Војину Радовановићу, Давиду Ћирици и Братиславу Павловићу да упознају одељење са биљним и животињским врстама које су својим активностима, начином исхране и размножавањем везане за воду и са биљним врстама које захтевају присуство веће количине воде да би расле и развијале се, а у чијем корену се налази реч вода (воденика, водопија, подводница, водењача (биљке), водомар (птица), водарица (змија), газиводе (инсект). Везу између биологије и српског језика и књижевности успоставиле су ученице Нина Андрић, Анђелија Дучић и Лана Савић казивањем кратког лирског текста, истичући, да је „вода у ваздуху, у киши, и у земљи; у биљци, животињи, човеку, мени, и теби”.  

Након подсећања ученика на значај воде и упознавања са неким твореницама лексеме вода, започет је квиз како би ученици утврдили своја знања о грађењу речи и о новим биљним и животињским врстама, али и обогатили речник новим речима. Ученици су били подељени у шест група са по пет чланова. Такмичили су се примењујући усвојено знање о творби речи, издвајајући изведенице, сложенице и речи са префиксом из породице речи вода; развијали језичку културу: повезивали су синониме у парове, проналазили антониме, објашњавали мање познате речи из лексичког језгра вода, повезујући значења речи које чине твореницу и изводећи логичке закључке на основу сазнања из свакодневног живота; препознавали речи на основу наведеног значења из речника или изводили нову реч; тумачили изреке о води. Посебно занимљив део квиза било је такмичење у казивању брзалица у којима су биле творенице од речи вода. Њихове одговоре анализирао је и оцењивао жири (Софија Новаковић, Тара Антонијевић, Ива Тимотијевић, Алекса Радосављевић, Ева Булатовић, Војин Радовановић) и сваки члан био је задужен за једну групу, а предметни наставници су давали повратне информације помоћу презентације. Док су чланови жирија сабирали бодове пре проглашења победника, ученице Наталија Томовић и Нађа Вујовић говориле су о грађењу у речи у енглеском и немачком језику на примерима твореница од речи вода. Припремиле су своје излагање уз помоћ наставнице енглеског језика Иване Петровић и наставнице немачког језика Данице Петровић. У завршном делу часа ученици су своје утиске о часу навели у евалуационом листићу, а да су били позитивни видело се на лицима ученика.                                                                                 

Пројекат је реализован као двочас и био је посвећен земаљској богињи Води. Послата је још једном громогласна порука да је вода извор живота, а да је реч извор живота једног народа. Час је завршен речима: Нека вам све у животу тече као вода.

 

                                                                    Наташа Митровић, проф. српског језика и књижевности

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Учешће одељења 4/3, 4/4 и 4/6 у Ерасмус+ пројекту: „From World Tales to Citizenship Awareness“

Одељења 4/3, 4/4 и 4/6 са великим ентузијазмом учествују у Ерасмус+ пројекту под називом „From World Tales to Citizenship Awareness“. Кроз овај пројекат, ученици истражују и анализирају значај народних бајки из различитих култура, као и њихове вредности и поруке које доприносе грађанској свести. Циљ пројекта је да ученици развију разумевање једнаких права, емпатије, толеранције и

детаљније »

Франкофонија

Наша школа је пригодним програмом и ове године обележила Месец Франкофоније. Ученици група 5, 6. и 7. разреда, који похађају наставу француског језика, представили су своје виђење француске културе, уметности, гастрономије и цивилизацијских вредности. Наставница Александра Ћировић је упознала наше госте, ученике четвртог разреда и њихове учитељице, са официјелним подацима Франкофоније, као организације, којој припада

детаљније »

Ускршња продајна изложба

Традиционално, у дворишту наше школе и ове године ће се организовати Ускршња продајна изложба. Овом приликом ученици наше школе ће на својим продајним штандовима представити своје уметничке радове и декоративне предмете, са ускршњим мотивима. Изложба ће бити организована 15.4.2025. у дворишту наше школе.

детаљније »

Ликовни конкурс „Бити Ром“ у оквиру пројекта Romaction, општина Врњачка Бања

Под покровитељством општине Врњачка Бања у оквиру пројекта Romaction, организован је ликовни конкурс на тему „Бити Ром“ на коме су ученици наше школе узели учешће и постигли завидне резултате.Ликовни конкурс је имао за циљ да визуелно представи, очима детета значај пружања социјалне и психолошке подршке и унапређење мера за инклузију Рома на локалном нивоу. Ученици

детаљније »

Светски дан здравља

„Читава тајна како да продужимо живот јесте у томе да га не скраћујемо.” (Салтиков) Поводом Светског дана здравља 7. априла реализована је трибина на тему Наркоманија. Како бисмо нашим ученицима представили штетност употребе наркотика и последице по здравље код злоупотребе истих, важно је да чују који све наркотици постоје, у каквим се облицима могу наћи

детаљније »

Полуфиналисти међународног Hippo такмичења из енглеског језика

У првом кругу међународног Hippo такмичења из енглеског језика које је одржано 6.3.2025. и на коме је учествовало 80 ученика наше школе, шест ученика се пласирало у национално финале. Они који прођу у нардном кругу кандидати су за директан пласман у  светско финале у граду Асизи у Италији или у европско финале које се традиционално

детаљније »
Scroll to Top