Библиотека

ОШ „IV краљевачки батаљон“ регистрована је 1. јула 1996. године. Библиотека се тада налазила у неадекватном, малом простору за целокупни књижевни фонд. 2005. године библиотека је пресељена на први спрат школске зграде у много пријатнији, већи простор оплемењен цвећем и сликама, где се и данас налази. Књижевни фонд школске библиотеке поседује 11405 наслова , а приступ фонду је слободан. У библиотеци се налази рачунар са савременим програмом за библиотечко пословање под називом „Инвентарисање библиотечке грађе“ који служи каталогизацију (алфабетску и стручну) и позајмицу. Библиотека је опремљена, како књигама које помажу васпитно-образовни процес (лектирама, енциклопедијама), тако и књигама за слободно време. У циљу популарисања књиге и читања, редовно се организују акције обележавања важних датума, ликовно-литерарни конкурси и остале активности у оквиру школе.

Светски дан поезије

Светски дан поезије прославља се 21. марта са циљем промосивања читања, писања и објављивања поезије. Тим поводом посећена су одељења другог разреда. На часу смо читали поезију, учили нове речи, рецитовали стихове омиљених писаца. Разговарали смо о утицају слушања, читања и учења песмица напамет на развој деце.  Установили смо како слушајући песме деца уче нове речи и њихово значење. Учењем песмица напамет развија се говор и правилно изговарање речи па се тиме унапређује вербална интелигенција. Такође се вежба памћење али и игра речима и језиком, што потпомаже развој маште и креативности и омогућава деци да се насмеју и забаве.

Национални дан књиге
                                        

Национални дан књиге, 28. фебруар, се већ пету годину заредом обележава под окриљем Друштва школских библиотекара Србије акцијом „Читајмо гласно“. Циљ ове акције је промовисање књиге и школске библиотеке, подстицање читања и читалачке писмености, као и неговање и очување матерњег језика.Наша школа се ове године прикључила акцији под слоганом „Од читања се расте“, а том приликом су се и читали делови ове књиге од наше познате књижевнице за децу Јасминке Петровић. Читало се наглас у школској библиотеци и учионицама. Акцију су обележили ученици продуженог боравка са учитељицом Светланом Рајовић, ученици припремног предшколског програма са васпитачицом Љиљаном Веселиновић, сва одељења првог разреда са својим учитељицама (Бојана Докнић, Мира Вујовић, Славица Павловић, Надица Вукадиновић-Алемпијевић, Драгана Бошњаковић и Маријана Радосављевић) и четири одељења трећег разреда са својим учитељицама (Биљана Симоновић, Ивана Милашиновић, Станка Гуњић и Ана Николић). Читале су се бајке, басне, песме, приче, одломци из књига, ауторске песме и рецитовало. Са ученицима првог разреда се после читања наглас разговарало о значају читања где је истакнуто  како читање подстиче интелигенцију, креативност, језички развој, обогаћује речник, развија машту а поједини ученици су своје омиљене бајке за ту прилику и илустровали. У одељењима трећег разреда се поред значаја читања разговарало и о прочитаној бајци, као и порукама које та бајка носи а двоје ученика је искористило ову прилику и прочитало своје ауторске песме. Реч је о Војину Перишићу и Петру Јовићу, ученицима III/4 одељења. Захваљујемо се свим ученицима и учитељима на успешно реализованој акцији са позивом на дружење и следеће године у још већем броју.

Међународни дан школских библиотекара
 
Наша школска библиотека већ традиционално обележава Међународни дан школских библиотекара литерарно – ликовним конкурсом  „Библиотека какву желим“.  Конкурс је организован код ученика трећег разреда а најбољи радови су изложени на паноу у холу школе. Два најбоља рада су добила вредне књиге и то Огњен Пљакић, ученик III/5 одељења за песму „Библиотека“ и ученица III/5 одељења Петра Куљача за ликовни рад. Две специјалне награде за већи број послатих радова добиле су Мајда Аранђеловић, ученица III/3 одељења, и Неда Ракоњац, ученица III/5 одељења. Циљ овог конкурса је подстицање креативног стваралаштва код деце и побуђивање интересовања за књигу и читање али и указивање на улогу школске библиотеке у образовању и култури.

 

Међународни  дан детета
 
Међународни дан детета, 20. новембар, прославља се како би се указало на дечја права и како би се скренула пажња јавности на обавезе друштва према деци као и на проблеме са којима се деца суочавају.Ове године Светски дан детета у нашој школи обележен је посетом библиотекара наше школе ученицима другог разреда и  појединим одељењима старијих разреда. Ученици су упознати са четири основна принципа Конвенције о правима детета без којих није могуће остварити остала права и то: право на живот, опстанак и развој, право на недискриминацију, право на партиципацију и најбољи интерес детета.  Читајући песме Љубивоја Ршумовића из књиге „Буквар дечјих права“ ученици су препознавали о којим правима се говори и исказивали своје мишљење о прочитаном. Упознали смо се и са неким новим речима као што су избеглица и дискриминација, а посебно су били интересантни одговори на то шта је избеглица где су деца појам повезивала са избегавањем школе и  домаћег задатка. На крају часа ученици су предлагали и нека нова права за која мисле да су им неопходна а најоригиналније је право на забрану родитељима да пуше.
 
Код ученика старијих разреда циљ активности је био да се ученици науче да разликују потребе од жеља и да се уведу у појам права као базичне потребе. Прочитан је текст из водича о дечјим правима „ То је право“, где су ученици упознати са каквим се све проблемима деца и данас суочавају ( насиље, искоришћавање и  злостављање, незавршавање школе, умирање због болести и глади, загађење и уништавање човекове околине, принуђеност на рад и др.).
 
Констатовали смо да се од деце чије се базичне потребе не задовољавају а основна права ускраћују, не може очекивати да одрасту у зреле, продуктивне чланове друштва, спремне да разумеју и поштују права других. Ученицима су затим подељене картице „ Жеље и потребе“ и сваки пар је уз добијене картице имао задатак да допише још нешто што мисли да на тим картицама недостаје. По обављеном задатку ученици су од укупно 24 картице  морали да одстране 16 картица и то оних за које су они сматрали да су им најмање потребне.
На крају смо закључили да су издвојене картице  у ствари најосновније потребе које могу да се означе као права и  да су то оне ствари које је праведно и исправно да свако дете има, или да може да ради.

 

 

Обележавање Међународног дана толеранције, 16. новембра у школској библиотеци

   

 Реч толеранција потиче од грчке речи tolerare што значи подносити, а подразумева прихватање и уважавање туђих ставова, идеја, мишљења и начина живота.  Државе чланице Уједињених нација су 16. новембра 1995. године усвојиле Декларацију о принципима толеранције и у њој је истакнуто како толеранција није ни повлађивање, ни равнодушност већ поштовање широког спектра култура, облика изражавања и хуманости. Толеранција је хармонија у различитостима а подразумева способност и намеру појединца за прихватање другог и другачијег. У сарадњи са психологом школе у школској библиотеци је поводом Дана толеранције организована радионица са ученицима шестог разреда. После кратког уводног дела о толеранцији, поразговарали смо и о различитости у књижевности тј., књижевним родовима и врстама. Подсетили смо се који све родови постоје и у оквиру њих поделе на врсте. 

Ученицима је презентован фонд библиотеке и установили смо да библиотеке не поседују у свом фонду само дела из књижевности већ и речнике, енциклопедије, атласе, часописе, граматике… Ученици су се изјашњавали о својој омиљеној литератури и закључили смо да како постоје различити укуси у књижевности тако постоје и различити ставови, уверења, укуси у облачењу, изглед и верска уверења.  Разговарали смо о томе зашто је битно развијати толеранцију, шта нам она олакшава у животу и какве све сукобе нетоларанција може изазвати. Психолог школе је поразговарала са ученицима о томе шта све може бити повод за сукоб у њиховом узрасту а ученици су показали како трезвено и зрело размишљају ( лични проблем, љубомора, свађа, стрес, другачија боја коже, погрешно схватање правих вредности, схватање да је његово мишљење једино исправно…).

Потом смо се подсетили на нека дела из књижевности који нас уче толеранцији (Бајка о ружном пачету, басна о два јарца, књига Јасминке Петровић „О дугмету и срећи“) а ученицима су дата два примера са питањима где су они показали како одлично разумеју појам толеранције. На крају активности, ученицима је дато да од 13 појмова (асоцијације на толеранцију), заокруже ону за коју мисле да најбоље описује појам толеранције. Појам „Прихватање разлочитости“,  који је заокружен од већине ученика, издвојен је као заједнички закључак о схватању толеранције. На крају активности, ученицима је дато да од 13 појмова (асоцијације на толеранцију), заокруже ону за коју мисле да најбоље описује појам толеранције.         

 

 

                                            

 

 

                                          

Scroll to Top