Истраживање ученика у уоквиру обележавања Међународног дана матерњег језика

БИРАМО НАЈЛЕПШУ СРПСКУ РЕЧ

Говорити српским језиком значи говорити јасно, прецизно, течно и користити српске речи у свакој прилици.

Нарочито је важно то чинити у свакодневном говору, јер се српски језик данас највише изгони из дневног споразумевања.

Када желиш рећи да је нешто „одлично“, немој рећи „топ“. Али ако желиш бити у току, можеш рећи „врх“, јер ова реч омладинског говора јесте српска реч. Ако помислиш да кажеш „ок“, ипак размисли и реци „у реду“. Лепо „лице“, више то није ако употребиш реч „фаца“. Када сретнеш другове, одлучи се за реч „здраво“, уместо „хелоу“.

Додатни услов је користити лепе речи нашег језика. Учити их из пера највећих наших писаца, рецитовати стихове српских песника уживајући у мелодији и богатству значења многих заборављених речи.

Прошле године одабрана је најлепша реч српског језика, ПРАСКОЗОРЈЕ. Следећи овај пример, ученици 6-4 направили су мало истраживање: бирали су најлепше речи српског језика у књижевним делима која су читали у шестом разреду.

Тако су дошли до многих лепих речи:

глагола: појати, бдети, ускликнути, треперити, јездити;

именица: вила, коледо, домаћин, старешина, род,  жетва, огњиште, јела, свитац, сунцокрет;

придева: рођени, медоносни, златни, виторог, свилорун, путоног…

Користећи ппт презентацију ученици су у амфитеатру школе, пред наставницима и друговима, представили десет најлепших речи српског језика, дали њихово објашњење из речника Матице српске и њихову употребу у књижевним текстовима.

Након презентације наставници и ученици школе имали су прилику да попуњавањем анкете одаберу једну од најлепших речи, а то је за ову прилику реч БЛИСТАЊЕ.

Неговање српског језика је обавеза свих нас, јер је управо он уткан у део нашег бића. Охрабрује сазнање да су баш ученици самостално радили ово истраживање, јер ће тек кроз младе нараштаје српски језик морати да води једну велику битку за свој опстанак. На том задатку ми им морамо бити пример за угледање.

                                                                                                 Аница Вучинић, професор српског језика

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

eTwinning пројекат: transformation story / upcycling project Од древних вештина до вештачке интелигенције

 Папир је настао у древној кинеској цивилизацији, а неке назнаке настајања датирају још из 2. века пре нове ере. Како је напредовала техника и технологија, тако је и производња папира усавршавана. Данас трошимо превише ресурса, уништавамо шуме како би производили хартију, а рециклажа још увек није достигла пун капацитет. Зато ми у нашој школи, која

детаљније »

eTwinning пројекат BE MEDIA SMART!

Ученице 6-3 одељења Ленка Јосифљевић, Теодора Јелић, Ана Арсић, Маша Цветковић и Теодора Ресимић заједно са педагогом школе Тијаном Билибајкић учествују у eTwinning пројекту BE MEDIA SMART! Пројекат обухвата неколико школа из Турске и по једну из Шпаније, Бугарске и Србије а траје од марта месеца. Након представљања наставника и ученика путем Padlet-a, урадили смо аватаре

детаљније »

Међународна јуниорска еколошка олимпијада (IYOECO International Youth Olimpics in Ecology)

У ОШ „3. октобар“ у Бору, 13.04.2025. године одржано је републичко такмичење Међународне јуниорске еколошке олимпијаде. На такмичењу је учествовало четрнаест ученика у оквиру тимова Велики и Мали еколози при чему је осморо ученика освојило прво, друго и треће место и тиме се пласирало на Међународни ниво такмичења који ће се реализовати на енглеском језику

детаљније »

Светски дан књиге

Поводом Светског дана књиге и ауторских права који се обележава 23. априла, ученице Јана Петрић, Ана Милићевић и Адриана Вучићевић из одељења VII-4 су направиле видео у коме су нас подсетили на значај овог дана, али и разговарале са својим другарима. Сазнале су да ли они и шта читају и које књиге би препоручили. И

детаљније »

Ликовна изложба ускршњих радова

Поводом предстојећих ускршњих празника, у холу наше школе је уприличена пригодна изложба ликовних радова наших ученика. Овом приликом, ученици су користећи разноврсност ликовних техника, као и ликовних елемената, веселим бојама изразили радост поводом овог дивног и великог празника. На својим ликовним радовима су са пуно љубави представили широк спектар ускршњих мотива.

детаљније »

Учешће одељења 4/3, 4/4 и 4/6 у Ерасмус+ пројекту: „From World Tales to Citizenship Awareness“

Одељења 4/3, 4/4 и 4/6 са великим ентузијазмом учествују у Ерасмус+ пројекту под називом „From World Tales to Citizenship Awareness“. Кроз овај пројекат, ученици истражују и анализирају значај народних бајки из различитих култура, као и њихове вредности и поруке које доприносе грађанској свести. Циљ пројекта је да ученици развију разумевање једнаких права, емпатије, толеранције и

детаљније »
Scroll to Top