Међународни дан матерњег језика

Међународни дан матерњег језика се од 1999. године одлуком Генералне скупштине УНЕСКО обележава 21. фебруара у знак сећања на убијене студенте у Даки, у Источном Пакистану 21. фебруара 1952. г.  јер су протестовали због тога што њихов језик није проглашен за званични. У нашој школи један од начина обележавања Међународног дана матерњег језика је и угледни сараднички час које су одржале наставнице српског језика, Марина Лончаревић и енглеског језика, Олгица Матовић у одељењима V/1 и V/4.

Наставнице су биле модератори, а ученици су приказивали резултате свог истраживачког рада, али и радили у групама, користећи мобилне телефоне као иновативно ИКТ наставно средство.

У уводном делу часа ученице су у виду презентација и плаката упознале другаре са историјатом обележавања Дана матерњег језика, али и образложиле позицију српског језика у односу на друге језике. Истакле су чињеницу да је српски језик матерњи језик у Републици Србији и да званични статус имају оба писма, и ћирилица и латиница. Заслужан за то што је српска азбука савршена, те за свако слово имамо одговарајући глас, свакако је Вук Стефановић Караџић, који је азбуку реформисао. Према подацима које су ученице пронашле, српски језик данас говори мање од 12 милиона људи.

Централни део часа представљао је групни, истраживачки рад ученика. Задатак ученика је био да групе пронађу речи из немачког, француског, италијанског, грчког, мађарског и турског језика, те да осмисле реченице на српском језику у којима ће употребити издвојене туђице.  Циљ њиховог рада је био да уоче колико туђица свакодневно користимо у свом говору, али и да кроз групни рад развијају међупредметне компетенције за сарадњу, комуникацију и дигиталну компетенцију. Дискутовали су о историјским, друштвеним приликама које су довеле до тога да се те туђице одомаће у српском језику.

Ипак, под утицајем глобализације и масовне употребе друштвених мрежа, те њихове популарности, највећи број страних речи и израза које користимо долази из енглеског језика. Ученици су осмислили два креативна кратка дијалога који верно осликавају слику данашњег говора омладине, а дијалоге је пратио и схематски приказ на табли. Након дијалога су ученици износили своја размишљања и ставове на постављена питања: да ли те речи можемо превести на српски језик и користити их у том облику? Ученици су били сложни у ставу да се преводом одређених англицизама губи њихов смисао, те да ће они и даље користити израз „ставити like”, уместо „свиђа ми се”.

У завршном делу часа ученици су приступили (само)процени часа. Евалуација је била одштампана на папиру и подељена ученицима – садржала је четири питања и тростепену скалу. Закључак је да се ученицима овакав начин рада веома допада, да су задовољни што могу да сарађују и са другим ученицима и повезују различите појмове на нов начин.

Час су завршиле две ученице казивањем да је матерњи језик нешто највредније што имамо, те да се морамо потрудити да га очувамо и никад не заборавимо, јер је то језик на ком се најлепше пева и сања.

Свим ученицима и колегама које су посетиле час, наставнице су припремиле беџеве са ознаком Међународног дана матерњег језика и бомбоне да се засладе.

 

                                                                                                                              Марина Лончаревић

                                                                                                                              Олгица Матовић

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Светски дан вода – музичка секција

Тема пројекта урађеног на музичкој секцији 5.разреда-музичка радионица, поводом светског Дана вода 2023.  је илустрација композиције „Влтава“. Ученици су научили шта је програмска музика- музика којом су многи композитори одлучили да нам испричају неку причу, бајку, опишу неки пејзаж, или историјски догађај. Чешки композитор Беджих Сметана компоновао је циклус од шест симфонијских поема под називом

детаљније »

Тематска недеља – Вода

 „Кад воде осете да прилазим оне постају мирне, Изједначе се са мном и ја постајем као оне.“ Са поезијом по свету и кроз свет закорачили смо и овог пролећа и започели најлепшим стиховима причу о води. Дана 20.3.2023. у нашој школи започете су активности ученика млађих и старијих разреда које ће се реализовати у току ове

детаљније »

Научно популарни текстови о лепотама Србије

Ученици четвртог разреда су у току рекреативне наставе посветили час ,,Научно популарним текстовима о лепотама Србије“. Обилазећи једну од најлепших планина Србије, планину Златибор, упознали су се са свим њеним природним лепотама. Сабирајући најлепше слике и утиске које нуди ова планина, са собом ће понети знање и незаборавне доживљаје за цео живот. Ана Николић

детаљније »

„Водена чаролија“ у „Батаљону“

Вода је темељ живота и основни састојак сваког живог бића. Поводом Светског дан воде, који се обележава сваке године 22.марта, у нашој школи се од 20. до 24. марта настава реализује у оквиру тематске недеље на тему „Воде“. У реализацији бројних активности и радионица, учествовали су ученици и колеге, како припремно-предшколског програма, тако и разредне

детаљније »

Тематска недеља вода- ликовни конкурс

У периоду од 21 до 25. 03. 2023. у нашој школи се обележава тематска недеља поводом Дана вода. На ову тему је реализован ликовни конкурс од петог до осмог разреда, где су ученици својим ликовним изразом дали допринос значају овог важног датума а на тему очувања животне средине. У холу наше школе је уприличена пригодна

детаљније »
Scroll to Top