Међународни дан матерњег језика

Међународни дан матерњег језика се од 1999. године одлуком Генералне скупштине УНЕСКО обележава 21. фебруара у знак сећања на убијене студенте у Даки, у Источном Пакистану 21. фебруара 1952. г.  јер су протестовали због тога што њихов језик није проглашен за званични. У нашој школи један од начина обележавања Међународног дана матерњег језика је и угледни сараднички час које су одржале наставнице српског језика, Марина Лончаревић и енглеског језика, Олгица Матовић у одељењима V/1 и V/4.

Наставнице су биле модератори, а ученици су приказивали резултате свог истраживачког рада, али и радили у групама, користећи мобилне телефоне као иновативно ИКТ наставно средство.

У уводном делу часа ученице су у виду презентација и плаката упознале другаре са историјатом обележавања Дана матерњег језика, али и образложиле позицију српског језика у односу на друге језике. Истакле су чињеницу да је српски језик матерњи језик у Републици Србији и да званични статус имају оба писма, и ћирилица и латиница. Заслужан за то што је српска азбука савршена, те за свако слово имамо одговарајући глас, свакако је Вук Стефановић Караџић, који је азбуку реформисао. Према подацима које су ученице пронашле, српски језик данас говори мање од 12 милиона људи.

Централни део часа представљао је групни, истраживачки рад ученика. Задатак ученика је био да групе пронађу речи из немачког, француског, италијанског, грчког, мађарског и турског језика, те да осмисле реченице на српском језику у којима ће употребити издвојене туђице.  Циљ њиховог рада је био да уоче колико туђица свакодневно користимо у свом говору, али и да кроз групни рад развијају међупредметне компетенције за сарадњу, комуникацију и дигиталну компетенцију. Дискутовали су о историјским, друштвеним приликама које су довеле до тога да се те туђице одомаће у српском језику.

Ипак, под утицајем глобализације и масовне употребе друштвених мрежа, те њихове популарности, највећи број страних речи и израза које користимо долази из енглеског језика. Ученици су осмислили два креативна кратка дијалога који верно осликавају слику данашњег говора омладине, а дијалоге је пратио и схематски приказ на табли. Након дијалога су ученици износили своја размишљања и ставове на постављена питања: да ли те речи можемо превести на српски језик и користити их у том облику? Ученици су били сложни у ставу да се преводом одређених англицизама губи њихов смисао, те да ће они и даље користити израз „ставити like”, уместо „свиђа ми се”.

У завршном делу часа ученици су приступили (само)процени часа. Евалуација је била одштампана на папиру и подељена ученицима – садржала је четири питања и тростепену скалу. Закључак је да се ученицима овакав начин рада веома допада, да су задовољни што могу да сарађују и са другим ученицима и повезују различите појмове на нов начин.

Час су завршиле две ученице казивањем да је матерњи језик нешто највредније што имамо, те да се морамо потрудити да га очувамо и никад не заборавимо, јер је то језик на ком се најлепше пева и сања.

Свим ученицима и колегама које су посетиле час, наставнице су припремиле беџеве са ознаком Међународног дана матерњег језика и бомбоне да се засладе.

 

                                                                                                                              Марина Лончаревић

                                                                                                                              Олгица Матовић

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Математика без граница – Бугарска олимпијада

У нашој школи је 12.02.2024.године одржано зимско коло такмичења Математика без граница (Бугарска олимпијада). Учествовао је 21 ученик (13 ученика четвртог разреда, 3 ученика петог разреда и 5 ученика шестог разреда). Од 20000 учесника из 28 земаља ученици наше школе освојили су осам медаља.Дарија Чурлић 4-2 бронзана медаљаВук Недић 4-3 сребрна медаљаВасилије Јовановић 4-3 златна

детаљније »

Мала ликовна колонија на тему другарства „Мој најбољи друг, другарица“

Поводом обележавања Недеље ружичастих мајица, у нашој школи је одржана мала ликовна колонија на тему другарства „Мој најбољи друг, другарица“ Ученици петог разреда, који похађају ликовну секцију су са великим одушевљењем реализовали малу ликовну колонију, на којој су ђацима првацима показали своје цртачке и сликарске способности. Мали прваци су са уживањем прихватили и применили све

детаљније »

Тематски дан „Певај са нама оздрави другарство“ у оквиру недеље Ружичастих мајица

Данас је у амфитеатру школе одржан тематски дан под називом „Певај са нама оздрави другарство“, који је само један у оквиру недеље посвећене „Дану ружичастих мајица“. Хор „Батаљонци“ ( 4. и 5.разред ) и ученици који су чланови музичке секције из 5.разреда су извели песме“Дечија права“, „Нек’ свуд љубав сја“, „Ја само певам“- дует у

детаљније »

Недеља ружичастих мајица

Ученици првог разреда су у оквиру Недеља ружичастих мајица у дворишту школе отпевали песму „Сви смо ми исти“ држећи у рукама балоне ружичасте боје. Сва деца су била обучена у розе, а подршку су им пружили ученици трећег разреда који су са прозора својих учионица певали песму и махали ружичастим балонима. После тога су ученици

детаљније »

Недеља ружичастих мајица

Ученици првог разреда су у оквиру Недеља ружичастих мајици имали презентацију о томе како је настао Дан ружичастих мајици. Уз помоћ својих учитеља су одрадили радионицу о емпатији, заједништву, поштовању, разумевању туђих осећања. Научили су да говоре телом и срцем и да су све боје мушке и женске. Ученици су активно учествовали у разговору и

детаљније »

ТЕМАТСКИ ДАН- ВРЛИНА- РАДОЗНАЛОСТ

Тематски дан посвећен врлини-РАДОЗНАЛОСТ обележили су сви ученици трећег разреда,са својим учитељицама, у амфитеатру школе, интердисциплинарним повезивањем садржаја свих наставних предмета. Извели су занимљиве сценске наступе, Путовања Пужа Максимилијана и Себични Џин, који на маштовит начин буде читалачку радозналост, критички и истраживачки дух код ученика. Веома успешно су изразили доживљено у уметничком тексту и књизи

детаљније »
Scroll to Top