Радионица Европског центра за живе језике Савета Европе у Грацу „Путање учења језика на раном узрасту и повећање његове видљивости”

Изабрана на конкурсу Фондације Темпус и финансирана средствима Европског центра за живе језике Савета Европе у Грацу, имала сам велику част да представљам Србију на радионици „ Путање учења језика на раном узрасту и повећање његове видљивости “ организованој 15. и 16. марта 2023. у овој реномираној институцији Европске уније специјализованој за стране језике. Како је рано учење језика приоритет земаља чланица Савета Европе, ова радионица Европског центра за живе језике  имала је за циљ да промовише важност подизања свести о вишејезичности, као и да истражи нове идеје које су изнели њени учесници. Квалитет интеракције је био заиста важан током целе радионице.

Пројекат се фокусирао на посматрање, документацију и оцењивање и рађен је са  великим ентузијазмом. Његов акроним ILLIEY је скраћеница за Инспиративно учење језика у раним годинама. Да би се постигла кохезија и социјализација свих ученика, треба унапредити образовање наставника у области мултилингвалности и дати посебну подршку вишејезичним наставницима. У нади да ће дати свој допринос, стручни тим пројекта Palingui који чине Ингеборг Бирни, Кетрин Кар-Карлингер, Дана Мусилова и Деирдре Кирван, дошао је на идеју да направи веб страницу која ће помоћи у размени идеја и прикупљању ресурса за наставнике. Основна идеје су да се рано учење језика учини видљивим и да се веб страница организује тако да буде прилагођена наставницима. Да би се помогло ученицима да уче на прикладнији начин, важно је утицати и на свест наставника да прихвате промене. Дете треба да буде центар образовања, а наставници и ученици треба да доживљавају школу као вишејезично место где неколико језика може коегзистирати заједно. Ученици треба да буду поносни на своју вишејезичност и то би довело до развоја њихових вештина и компетенција за целоживотно учење. У језичку разноликост треба укључити и различите дијалекте. Игнорисањем језике детета, игнорише се идентитет детета, а то представља велику сметњу за даље учење и развој личности.

Фокус на вишејезичности ученика не би требало да буде само посао наставника језика, већ и свих наставника у школи. Сви наставници треба да буду истовремено и наставници  језика. Деца морају да остваре своје пуне потенцијале  користећи свој матерњи језик. Ми, као наставници, такође учимо. Морамо бити  отвореним за идеје које изнесу наши ученици. Можда не знамо њихов матерњи језик, али морамо им дати прилику да кажу бар неколико речи на свом језику. Преводећи реч „шишмиш” на различите језике, од „кожна крила” на ирском до „летећи миш” на руском, ученици су допринели обогаћивању контекста и давању дубљег смисла свом часу биологије. На наставнике се гледа као на носиоце промене, док директори школа треба да делују као њихова подршка.

У онлајн презентацији коју је одржала Деирдре Кирван, поменута је ситуацији у ирској историји када је забрана употребе ирског језика резултирала великим губитком тог језика. Савремени наставници треба да инсистирају на коришћењу свих доступних језика и на тај начин би повратно помогли тим језицима. Кратак разговор о времену на почетку часа  може се искористити као прилика да се неке речи преведу на матерњи језик ученика који није истовремено и службени језик. У случају да ученици не знају најбољи превод, касније могу питати родитеље и постепено усавршавати своје знање. Родитељи треба да буду информисани о томе колико језика се користи у школи и логично је да би сви увидели предности вишејезичности. Подучавање вишејезичне деце на једнојезични начин највероватније не би било најбољи начин за постизање добрих академских резултата. То је компликован процес и најадекватнији  начин би био да се домаћи језици ученика користе кроз наставни план и програм. Позитивна порука радионице је била: Направити мале кораке ка променама.

Радионица је дала конкретне примере како се врши посматрање, документовање и оцењивање новог процеса вишејезичног учења. Учесници су охрабривани да дају своје предлоге и дискутују о изазовима. Palingui тим је све учеснике замолио да пошаљу сопствене идеје и примере који би евентуално могли да нађу своје место на вебсајту као подршка наставницима  вишејезичних ученика и наставе да промовишу вредности вишејезичности које су прихватили и подржали сви учесници овог инспиративног језичког догађаја.

https://www.ecml.at/ECML-Programme/Programme2020-          2023/Languagelearningpathwaysofyoungchildren/tabid/4304/Default.aspx

                                                                                               Тања Радовић, професор енглеског језика

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Тематска недеља на тему – Емпатија

Веће учитеља 4.разреда обележава Тематску недељу на тему – Емпатија. Сваког дана смо имали различите активности на ову тему а у уторак 15.10.2024.посетили смо биоскоп ,,Кварт,, и погледали филм ,, Клинци- каубојци,, који потпуно одговара теми. Ученици су били одушевљени филмом,препуни емоција а било је и суза. Веће учитеља 4.разреда

детаљније »

Занимања жена некада и сада

Поводом обележавања Дечије недеље и Дана девојчица чланови Вршњачког тима и Ученичког парламента Богдана Станојловић, Ирина Костић, Софија Новаковић и Вукан Пановић су 11.10.2024. године припремили презентацију за ученике осмог разреда на тему Занимања жена некада и сада. Ученици су том приликом издвојили неколико успешних жена у прошлости и сада, представили занимања којима су се

детаљније »

Промоција талената

У оквиру активности поводом обележавања Дечије недеље 10.10.2024. године  даровити ученици су у амфитеатру школе промовисали предмете за које имају таленат. Том приликом су ученице Ана Милићевић и Кристина Раковић презентовале занимљиву страну српског језика, математике и физике, ученице Анђелија Караичић и Анђела Живковић приказале су зашто је битно учити енглески језик, ученице Нина Величић

детаљније »

Обележавања Дечје недеље на тему,, Ја сам дете имам план, љубав и толеранција сваки дан,,

Током обележавања Дечје недеље на тему,, Ја сам дете имам план, љубав и толеранција сваки дан,, поред разноврсних активности које смо имали као разредно веће на ову тему, ученици одељења IV/1 писали су песме на дату тему и записивали снажне поруке о љубави и толеранцији међу људима. Тема им је била јако инспиративна па смо

детаљније »

Дебата: „Од бајки до кликова“

Други дан Дечије недеље обележила је дебата у организацији Вршњачког тима и Ученичког парламента. Дебата под називом: „Од бајки до кликова“ подразумевала је два тима – један који је бранио ставове да су књиге, стручна литература и писана реч и даље најбоље средство за стицање и проширивање знања, док је други тим заговарао теорију да

детаљније »

Учешће Вршњачког тима у отварању Дечије недеље

Ове године Дечија недеља траје од 07. до 11. октобра под слоганом „Ја сам дете имам план – љубав и толеранција за сваки дан“. Чланови Вршњачког тима пожелели су свим ученицима срћан почетак Дечије недеље улазећи у свако одељење и остављајући поруке које је нацртала наша ученица Нина Величић. За крај, представници Вршњачког тима позвали

детаљније »
Scroll to Top