Радионица Европског центра за живе језике Савета Европе у Грацу „Путање учења језика на раном узрасту и повећање његове видљивости”

Изабрана на конкурсу Фондације Темпус и финансирана средствима Европског центра за живе језике Савета Европе у Грацу, имала сам велику част да представљам Србију на радионици „ Путање учења језика на раном узрасту и повећање његове видљивости “ организованој 15. и 16. марта 2023. у овој реномираној институцији Европске уније специјализованој за стране језике. Како је рано учење језика приоритет земаља чланица Савета Европе, ова радионица Европског центра за живе језике  имала је за циљ да промовише важност подизања свести о вишејезичности, као и да истражи нове идеје које су изнели њени учесници. Квалитет интеракције је био заиста важан током целе радионице.

Пројекат се фокусирао на посматрање, документацију и оцењивање и рађен је са  великим ентузијазмом. Његов акроним ILLIEY је скраћеница за Инспиративно учење језика у раним годинама. Да би се постигла кохезија и социјализација свих ученика, треба унапредити образовање наставника у области мултилингвалности и дати посебну подршку вишејезичним наставницима. У нади да ће дати свој допринос, стручни тим пројекта Palingui који чине Ингеборг Бирни, Кетрин Кар-Карлингер, Дана Мусилова и Деирдре Кирван, дошао је на идеју да направи веб страницу која ће помоћи у размени идеја и прикупљању ресурса за наставнике. Основна идеје су да се рано учење језика учини видљивим и да се веб страница организује тако да буде прилагођена наставницима. Да би се помогло ученицима да уче на прикладнији начин, важно је утицати и на свест наставника да прихвате промене. Дете треба да буде центар образовања, а наставници и ученици треба да доживљавају школу као вишејезично место где неколико језика може коегзистирати заједно. Ученици треба да буду поносни на своју вишејезичност и то би довело до развоја њихових вештина и компетенција за целоживотно учење. У језичку разноликост треба укључити и различите дијалекте. Игнорисањем језике детета, игнорише се идентитет детета, а то представља велику сметњу за даље учење и развој личности.

Фокус на вишејезичности ученика не би требало да буде само посао наставника језика, већ и свих наставника у школи. Сви наставници треба да буду истовремено и наставници  језика. Деца морају да остваре своје пуне потенцијале  користећи свој матерњи језик. Ми, као наставници, такође учимо. Морамо бити  отвореним за идеје које изнесу наши ученици. Можда не знамо њихов матерњи језик, али морамо им дати прилику да кажу бар неколико речи на свом језику. Преводећи реч „шишмиш” на различите језике, од „кожна крила” на ирском до „летећи миш” на руском, ученици су допринели обогаћивању контекста и давању дубљег смисла свом часу биологије. На наставнике се гледа као на носиоце промене, док директори школа треба да делују као њихова подршка.

У онлајн презентацији коју је одржала Деирдре Кирван, поменута је ситуацији у ирској историји када је забрана употребе ирског језика резултирала великим губитком тог језика. Савремени наставници треба да инсистирају на коришћењу свих доступних језика и на тај начин би повратно помогли тим језицима. Кратак разговор о времену на почетку часа  може се искористити као прилика да се неке речи преведу на матерњи језик ученика који није истовремено и службени језик. У случају да ученици не знају најбољи превод, касније могу питати родитеље и постепено усавршавати своје знање. Родитељи треба да буду информисани о томе колико језика се користи у школи и логично је да би сви увидели предности вишејезичности. Подучавање вишејезичне деце на једнојезични начин највероватније не би било најбољи начин за постизање добрих академских резултата. То је компликован процес и најадекватнији  начин би био да се домаћи језици ученика користе кроз наставни план и програм. Позитивна порука радионице је била: Направити мале кораке ка променама.

Радионица је дала конкретне примере како се врши посматрање, документовање и оцењивање новог процеса вишејезичног учења. Учесници су охрабривани да дају своје предлоге и дискутују о изазовима. Palingui тим је све учеснике замолио да пошаљу сопствене идеје и примере који би евентуално могли да нађу своје место на вебсајту као подршка наставницима  вишејезичних ученика и наставе да промовишу вредности вишејезичности које су прихватили и подржали сви учесници овог инспиративног језичког догађаја.

https://www.ecml.at/ECML-Programme/Programme2020-          2023/Languagelearningpathwaysofyoungchildren/tabid/4304/Default.aspx

                                                                                               Тања Радовић, професор енглеског језика

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Обележавање 20 година двојезичне наставе у Србији

На позив две двојезичне француско-српске школе Треће београдске гимназије и ОШ „Владислав Рибникар“ представници нашег двојезичног тима директорка Марина Вучинић, наставник  у двојезичној настави Милош Дедеић и координатор двојезичне наставе Тања Радовић присуствовали су предивно осмишљеној приредби поводом обележавања 20 година двојезичне наставе у Дечијем културном центру у Таковској 8 у Београду. Поред представника Министарства

детаљније »

КВИЗ ИЗ ОБЛАСТИ ПРОТИВПОЖАРНЕ ЗАШТИТЕ У КРАЉЕВУ

У петак 22.11.2024.г. Градски ватрогасни савез и Добровољно ватрогасно друштво Краљево организовали су квиз знања из области противпожарне заштите. Ученици наше школе са екипама „ Б“ категорије девојчица и дечака учествовали су у такмичењу. Екипа дечака у саставу: Страхиња Јовановић, Матија Утвић, Михајло Јанковић и Јанко Недељковић освојили су друго место и пехар. Екипа девојчица

детаљније »

Трећа конференција „Школа новца за основца“

Директорка наше школе Марина Вучинић и помоћник директора Кристина Павловић су 28.новембра присуствовале трећој конференцији под називом „Школа новца за основца“ одржаној у Београду у Хотелу „М“, на којој су представљени најбољи примери из праксе. Пројекат „Школа новца за основца“ је покренуло Министарство просвете заједно са Ерсте Банком 2020. године са циљем да унапреди знање ученика и помогне им да се боље припреме за свет финансија. У присуству наставника, учитеља и директора школа, представника Министарства просвете, Завода за унапређивање образовања и васпитања и Завода за вредновање квалитета образовања и васпитања, конференцију је отворио Милан Пашић, помоћник министра просвете из Сектора за предшколско и основно образовање и васпитање. На конференцији се говорило о значају оснивања Ученичких задруга и потребе за јачањем предузетничких компетенција ученика од најмлађег узраста. Након тога, уследило је представљање примера добре праксе, па су тако били изложени производи наше Ученичке задруге Батаљонци – касице прасице, које су одлична идеја за подстицање финансијске писмености, нарочито међу ученицима основношколског узраста. Kроз игру са штедњом, ученици уче основне принципе новца, штедње и постављања циљева. Стављањем новчића у касицу прасицу, развијају свест о вредности новца и како мала уштеда може да расте током времена, што им помаже да у будућности доносе паметније финансијске одлуке. Присутнима се обратио и др Златко Грушановић, директор Завода за унапређивање образовања и васпитања. Конференција је обухватила и панел дискусију под називом „Унапређивање рада школе кроз развој међупредметних компетенција – финансијска писменост и предузетништво“.

детаљније »

Интерактивна радионица поводом Светског дана борбе против ХИВ-а који се обележава 1. децембра

Људи нису намерно зли, него из незнања. Треба знати шта је добро да би чинили. (Сократ) Благовремено упознавање са чињеницама о одговорном понашању, заштити и самом вирусу најбољи је начин превенције, а превенција је у модерном друштву кључна здравствена заштита! У Основној школи „IV краљевачки батаљон” радо и често организујемо предавања, трибине, радионице на све

детаљније »

ПОСЕТА ПРЕДСТАВНИКА РЕГИОНАЛНЕ КАНЦЕЛАРИЈЕ ЗА ЕНГЛЕСКИ ЈЕЗИК (RELO) АМЕРИЧКЕ АМБАСАДЕ У БЕОГРАДУ OШ „IV КРАЉЕВАЧКИ БАТАЉОН“ 26.11.2024.

После дуже паузе ОШ „IV краљевачки батаљон“ наставља своју сарадњу са RELO канцеларијом Америчке амбасаде у Београду ради унапређења компетенција својих двојезичних ученика и наставника. Гости школе били су Francis Westbrook, регионална директорка програма за енглески језик при Амбасади САД, Драгана Обрадовић, координатор за енглески језик и америчке студије, Ивана Банковић, асистент RELO, и Susie

детаљније »

Друга међународна конференција образовања – „Образовање – поглед у будућност“

Међународна конференција „ОБРАЗОВАЊЕ – ПОГЛЕД У БУДУЋНОСТ“ у организацији Савеза учитеља Републике Србије и Факултетета за образовање учитеља и васпитача Универзитета у Београду, одржана је 23. -24. новембра на Факултету за образовање учитеља и васпитача – Београд,  и имала је могућност онлајн праћења. Циљ конференције је унапређивање наставног рада кроз сагледавање изазова и могућности са

детаљније »
Scroll to Top