Радионица Европског центра за живе језике Савета Европе у Грацу „Путање учења језика на раном узрасту и повећање његове видљивости”

Изабрана на конкурсу Фондације Темпус и финансирана средствима Европског центра за живе језике Савета Европе у Грацу, имала сам велику част да представљам Србију на радионици „ Путање учења језика на раном узрасту и повећање његове видљивости “ организованој 15. и 16. марта 2023. у овој реномираној институцији Европске уније специјализованој за стране језике. Како је рано учење језика приоритет земаља чланица Савета Европе, ова радионица Европског центра за живе језике  имала је за циљ да промовише важност подизања свести о вишејезичности, као и да истражи нове идеје које су изнели њени учесници. Квалитет интеракције је био заиста важан током целе радионице.

Пројекат се фокусирао на посматрање, документацију и оцењивање и рађен је са  великим ентузијазмом. Његов акроним ILLIEY је скраћеница за Инспиративно учење језика у раним годинама. Да би се постигла кохезија и социјализација свих ученика, треба унапредити образовање наставника у области мултилингвалности и дати посебну подршку вишејезичним наставницима. У нади да ће дати свој допринос, стручни тим пројекта Palingui који чине Ингеборг Бирни, Кетрин Кар-Карлингер, Дана Мусилова и Деирдре Кирван, дошао је на идеју да направи веб страницу која ће помоћи у размени идеја и прикупљању ресурса за наставнике. Основна идеје су да се рано учење језика учини видљивим и да се веб страница организује тако да буде прилагођена наставницима. Да би се помогло ученицима да уче на прикладнији начин, важно је утицати и на свест наставника да прихвате промене. Дете треба да буде центар образовања, а наставници и ученици треба да доживљавају школу као вишејезично место где неколико језика може коегзистирати заједно. Ученици треба да буду поносни на своју вишејезичност и то би довело до развоја њихових вештина и компетенција за целоживотно учење. У језичку разноликост треба укључити и различите дијалекте. Игнорисањем језике детета, игнорише се идентитет детета, а то представља велику сметњу за даље учење и развој личности.

Фокус на вишејезичности ученика не би требало да буде само посао наставника језика, већ и свих наставника у школи. Сви наставници треба да буду истовремено и наставници  језика. Деца морају да остваре своје пуне потенцијале  користећи свој матерњи језик. Ми, као наставници, такође учимо. Морамо бити  отвореним за идеје које изнесу наши ученици. Можда не знамо њихов матерњи језик, али морамо им дати прилику да кажу бар неколико речи на свом језику. Преводећи реч „шишмиш” на различите језике, од „кожна крила” на ирском до „летећи миш” на руском, ученици су допринели обогаћивању контекста и давању дубљег смисла свом часу биологије. На наставнике се гледа као на носиоце промене, док директори школа треба да делују као њихова подршка.

У онлајн презентацији коју је одржала Деирдре Кирван, поменута је ситуацији у ирској историји када је забрана употребе ирског језика резултирала великим губитком тог језика. Савремени наставници треба да инсистирају на коришћењу свих доступних језика и на тај начин би повратно помогли тим језицима. Кратак разговор о времену на почетку часа  може се искористити као прилика да се неке речи преведу на матерњи језик ученика који није истовремено и службени језик. У случају да ученици не знају најбољи превод, касније могу питати родитеље и постепено усавршавати своје знање. Родитељи треба да буду информисани о томе колико језика се користи у школи и логично је да би сви увидели предности вишејезичности. Подучавање вишејезичне деце на једнојезични начин највероватније не би било најбољи начин за постизање добрих академских резултата. То је компликован процес и најадекватнији  начин би био да се домаћи језици ученика користе кроз наставни план и програм. Позитивна порука радионице је била: Направити мале кораке ка променама.

Радионица је дала конкретне примере како се врши посматрање, документовање и оцењивање новог процеса вишејезичног учења. Учесници су охрабривани да дају своје предлоге и дискутују о изазовима. Palingui тим је све учеснике замолио да пошаљу сопствене идеје и примере који би евентуално могли да нађу своје место на вебсајту као подршка наставницима  вишејезичних ученика и наставе да промовишу вредности вишејезичности које су прихватили и подржали сви учесници овог инспиративног језичког догађаја.

https://www.ecml.at/ECML-Programme/Programme2020-          2023/Languagelearningpathwaysofyoungchildren/tabid/4304/Default.aspx

                                                                                               Тања Радовић, професор енглеског језика

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Наши нови еТwinning и Еrasmus+пројекти

national_quality_label-project Европска платформа за школско образовање (ESEP) је тачка окупљања заједнице школског образовања која се бави раним , основним, средњим и почетним стручним образовањем. Платформа је такође дом еТwinninga, онлајн заједнице за школе у ​​Европи. OШ „IV краљевачки батаљон“ већ скоро годину дана има статус еТwinning школе који се додељује на две године. Са преко

детаљније »

Прелиминарни круг међународног Hippo такмичења из енглеског језика 2025

Као и ранијих година, наша школа је поново регистровани  домаћин међународног Hippo такмичења  из енглеског језика. Ове године за ово такмичење се пријавило 80 ученика свих категорија. Такмичење је одржано  6. марта 2025.  године,  а резултати ће бити објављени на сајту Hippo такмичења крајем месеца. Наставнице  енглеског језика  Олгица Матовић,  Јелена Николић, Весна Томић Бечки,

детаљније »

Дан броја π

У нашој школи је 14. марта свечано обележен Дан броја π (пи), посебан датум посвећен једној од најпознатијих математичких константи. Предметни наставници математике су започели свој час кратким предавањем о историји броја пи, његовом значају у математици и свакодневном животу. Ученици су имали прилику да сазнају занимљивости о броју пи, као и о његовој употреби

детаљније »

Пројекат – Wellbeing Matters

У оквиру пројекта Wellbeing Matters у који је од септембра ове школске године укључено двојезично одељење 6-6 и њихова наставница енглеског језика, Кристина Павловић, ученици су имали прилику да учествују у разним интеркултуралним активностима које подстичу креирање позитивне атмосфере у учионици и ван ње. Током јануара, ученици су размењиввали здраве рецепте, а неке од рецепата

детаљније »

Вршњачки тим у новој дебати

Препознавши интересовања за учешће у дебати код чланова Вршњачког тима, дошли смо на идеју да овог пута промисле о карактеристикама заједништва и индивидуалности. Дебати је претходила занимљива игра, где су парови (из сваког разреда по један пар) који су се изјаснили као најбољи другови, одговарали на питања колико се заправо познају. Као што смо и

детаљније »

Фестивал „Знањем за будућност“-окружно такмичење у програмирању и управљању дроновима и мБот роботима 1 и 2.

У Крушевцу је 7.марта 2025.године одржан фестивал „Знањем за будућност“ – окружно такмичење основних школа у програмирању и управљању мБот роботима и дроновима. Ученици наше школе су освојили 2.место из дисциплине: мбот1. Све похвале и честитке  ученицима седмог разреда који су учествовали на овом такмичењу, остварили завидне резултате и пласирали се за финално такмичење: Матији

детаљније »
Scroll to Top