Радионица Европског центра за живе језике Савета Европе у Грацу „Путање учења језика на раном узрасту и повећање његове видљивости”

Изабрана на конкурсу Фондације Темпус и финансирана средствима Европског центра за живе језике Савета Европе у Грацу, имала сам велику част да представљам Србију на радионици „ Путање учења језика на раном узрасту и повећање његове видљивости “ организованој 15. и 16. марта 2023. у овој реномираној институцији Европске уније специјализованој за стране језике. Како је рано учење језика приоритет земаља чланица Савета Европе, ова радионица Европског центра за живе језике  имала је за циљ да промовише важност подизања свести о вишејезичности, као и да истражи нове идеје које су изнели њени учесници. Квалитет интеракције је био заиста важан током целе радионице.

Пројекат се фокусирао на посматрање, документацију и оцењивање и рађен је са  великим ентузијазмом. Његов акроним ILLIEY је скраћеница за Инспиративно учење језика у раним годинама. Да би се постигла кохезија и социјализација свих ученика, треба унапредити образовање наставника у области мултилингвалности и дати посебну подршку вишејезичним наставницима. У нади да ће дати свој допринос, стручни тим пројекта Palingui који чине Ингеборг Бирни, Кетрин Кар-Карлингер, Дана Мусилова и Деирдре Кирван, дошао је на идеју да направи веб страницу која ће помоћи у размени идеја и прикупљању ресурса за наставнике. Основна идеје су да се рано учење језика учини видљивим и да се веб страница организује тако да буде прилагођена наставницима. Да би се помогло ученицима да уче на прикладнији начин, важно је утицати и на свест наставника да прихвате промене. Дете треба да буде центар образовања, а наставници и ученици треба да доживљавају школу као вишејезично место где неколико језика може коегзистирати заједно. Ученици треба да буду поносни на своју вишејезичност и то би довело до развоја њихових вештина и компетенција за целоживотно учење. У језичку разноликост треба укључити и различите дијалекте. Игнорисањем језике детета, игнорише се идентитет детета, а то представља велику сметњу за даље учење и развој личности.

Фокус на вишејезичности ученика не би требало да буде само посао наставника језика, већ и свих наставника у школи. Сви наставници треба да буду истовремено и наставници  језика. Деца морају да остваре своје пуне потенцијале  користећи свој матерњи језик. Ми, као наставници, такође учимо. Морамо бити  отвореним за идеје које изнесу наши ученици. Можда не знамо њихов матерњи језик, али морамо им дати прилику да кажу бар неколико речи на свом језику. Преводећи реч „шишмиш” на различите језике, од „кожна крила” на ирском до „летећи миш” на руском, ученици су допринели обогаћивању контекста и давању дубљег смисла свом часу биологије. На наставнике се гледа као на носиоце промене, док директори школа треба да делују као њихова подршка.

У онлајн презентацији коју је одржала Деирдре Кирван, поменута је ситуацији у ирској историји када је забрана употребе ирског језика резултирала великим губитком тог језика. Савремени наставници треба да инсистирају на коришћењу свих доступних језика и на тај начин би повратно помогли тим језицима. Кратак разговор о времену на почетку часа  може се искористити као прилика да се неке речи преведу на матерњи језик ученика који није истовремено и службени језик. У случају да ученици не знају најбољи превод, касније могу питати родитеље и постепено усавршавати своје знање. Родитељи треба да буду информисани о томе колико језика се користи у школи и логично је да би сви увидели предности вишејезичности. Подучавање вишејезичне деце на једнојезични начин највероватније не би било најбољи начин за постизање добрих академских резултата. То је компликован процес и најадекватнији  начин би био да се домаћи језици ученика користе кроз наставни план и програм. Позитивна порука радионице је била: Направити мале кораке ка променама.

Радионица је дала конкретне примере како се врши посматрање, документовање и оцењивање новог процеса вишејезичног учења. Учесници су охрабривани да дају своје предлоге и дискутују о изазовима. Palingui тим је све учеснике замолио да пошаљу сопствене идеје и примере који би евентуално могли да нађу своје место на вебсајту као подршка наставницима  вишејезичних ученика и наставе да промовишу вредности вишејезичности које су прихватили и подржали сви учесници овог инспиративног језичког догађаја.

https://www.ecml.at/ECML-Programme/Programme2020-          2023/Languagelearningpathwaysofyoungchildren/tabid/4304/Default.aspx

                                                                                               Тања Радовић, професор енглеског језика

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Математика без граница – Бугарска олимпијада

У нашој школи је 12.02.2024.године одржано зимско коло такмичења Математика без граница (Бугарска олимпијада). Учествовао је 21 ученик (13 ученика четвртог разреда, 3 ученика петог разреда и 5 ученика шестог разреда). Од 20000 учесника из 28 земаља ученици наше школе освојили су осам медаља.Дарија Чурлић 4-2 бронзана медаљаВук Недић 4-3 сребрна медаљаВасилије Јовановић 4-3 златна

детаљније »

Мала ликовна колонија на тему другарства „Мој најбољи друг, другарица“

Поводом обележавања Недеље ружичастих мајица, у нашој школи је одржана мала ликовна колонија на тему другарства „Мој најбољи друг, другарица“ Ученици петог разреда, који похађају ликовну секцију су са великим одушевљењем реализовали малу ликовну колонију, на којој су ђацима првацима показали своје цртачке и сликарске способности. Мали прваци су са уживањем прихватили и применили све

детаљније »

Тематски дан „Певај са нама оздрави другарство“ у оквиру недеље Ружичастих мајица

Данас је у амфитеатру школе одржан тематски дан под називом „Певај са нама оздрави другарство“, који је само један у оквиру недеље посвећене „Дану ружичастих мајица“. Хор „Батаљонци“ ( 4. и 5.разред ) и ученици који су чланови музичке секције из 5.разреда су извели песме“Дечија права“, „Нек’ свуд љубав сја“, „Ја само певам“- дует у

детаљније »

Недеља ружичастих мајица

Ученици првог разреда су у оквиру Недеља ружичастих мајица у дворишту школе отпевали песму „Сви смо ми исти“ држећи у рукама балоне ружичасте боје. Сва деца су била обучена у розе, а подршку су им пружили ученици трећег разреда који су са прозора својих учионица певали песму и махали ружичастим балонима. После тога су ученици

детаљније »

Недеља ружичастих мајица

Ученици првог разреда су у оквиру Недеља ружичастих мајици имали презентацију о томе како је настао Дан ружичастих мајици. Уз помоћ својих учитеља су одрадили радионицу о емпатији, заједништву, поштовању, разумевању туђих осећања. Научили су да говоре телом и срцем и да су све боје мушке и женске. Ученици су активно учествовали у разговору и

детаљније »

ТЕМАТСКИ ДАН- ВРЛИНА- РАДОЗНАЛОСТ

Тематски дан посвећен врлини-РАДОЗНАЛОСТ обележили су сви ученици трећег разреда,са својим учитељицама, у амфитеатру школе, интердисциплинарним повезивањем садржаја свих наставних предмета. Извели су занимљиве сценске наступе, Путовања Пужа Максимилијана и Себични Џин, који на маштовит начин буде читалачку радозналост, критички и истраживачки дух код ученика. Веома успешно су изразили доживљено у уметничком тексту и књизи

детаљније »
Scroll to Top