Радионица Европског центра за живе језике Савета Европе у Грацу „Путање учења језика на раном узрасту и повећање његове видљивости”

Изабрана на конкурсу Фондације Темпус и финансирана средствима Европског центра за живе језике Савета Европе у Грацу, имала сам велику част да представљам Србију на радионици „ Путање учења језика на раном узрасту и повећање његове видљивости “ организованој 15. и 16. марта 2023. у овој реномираној институцији Европске уније специјализованој за стране језике. Како је рано учење језика приоритет земаља чланица Савета Европе, ова радионица Европског центра за живе језике  имала је за циљ да промовише важност подизања свести о вишејезичности, као и да истражи нове идеје које су изнели њени учесници. Квалитет интеракције је био заиста важан током целе радионице.

Пројекат се фокусирао на посматрање, документацију и оцењивање и рађен је са  великим ентузијазмом. Његов акроним ILLIEY је скраћеница за Инспиративно учење језика у раним годинама. Да би се постигла кохезија и социјализација свих ученика, треба унапредити образовање наставника у области мултилингвалности и дати посебну подршку вишејезичним наставницима. У нади да ће дати свој допринос, стручни тим пројекта Palingui који чине Ингеборг Бирни, Кетрин Кар-Карлингер, Дана Мусилова и Деирдре Кирван, дошао је на идеју да направи веб страницу која ће помоћи у размени идеја и прикупљању ресурса за наставнике. Основна идеје су да се рано учење језика учини видљивим и да се веб страница организује тако да буде прилагођена наставницима. Да би се помогло ученицима да уче на прикладнији начин, важно је утицати и на свест наставника да прихвате промене. Дете треба да буде центар образовања, а наставници и ученици треба да доживљавају школу као вишејезично место где неколико језика може коегзистирати заједно. Ученици треба да буду поносни на своју вишејезичност и то би довело до развоја њихових вештина и компетенција за целоживотно учење. У језичку разноликост треба укључити и различите дијалекте. Игнорисањем језике детета, игнорише се идентитет детета, а то представља велику сметњу за даље учење и развој личности.

Фокус на вишејезичности ученика не би требало да буде само посао наставника језика, већ и свих наставника у школи. Сви наставници треба да буду истовремено и наставници  језика. Деца морају да остваре своје пуне потенцијале  користећи свој матерњи језик. Ми, као наставници, такође учимо. Морамо бити  отвореним за идеје које изнесу наши ученици. Можда не знамо њихов матерњи језик, али морамо им дати прилику да кажу бар неколико речи на свом језику. Преводећи реч „шишмиш” на различите језике, од „кожна крила” на ирском до „летећи миш” на руском, ученици су допринели обогаћивању контекста и давању дубљег смисла свом часу биологије. На наставнике се гледа као на носиоце промене, док директори школа треба да делују као њихова подршка.

У онлајн презентацији коју је одржала Деирдре Кирван, поменута је ситуацији у ирској историји када је забрана употребе ирског језика резултирала великим губитком тог језика. Савремени наставници треба да инсистирају на коришћењу свих доступних језика и на тај начин би повратно помогли тим језицима. Кратак разговор о времену на почетку часа  може се искористити као прилика да се неке речи преведу на матерњи језик ученика који није истовремено и службени језик. У случају да ученици не знају најбољи превод, касније могу питати родитеље и постепено усавршавати своје знање. Родитељи треба да буду информисани о томе колико језика се користи у школи и логично је да би сви увидели предности вишејезичности. Подучавање вишејезичне деце на једнојезични начин највероватније не би било најбољи начин за постизање добрих академских резултата. То је компликован процес и најадекватнији  начин би био да се домаћи језици ученика користе кроз наставни план и програм. Позитивна порука радионице је била: Направити мале кораке ка променама.

Радионица је дала конкретне примере како се врши посматрање, документовање и оцењивање новог процеса вишејезичног учења. Учесници су охрабривани да дају своје предлоге и дискутују о изазовима. Palingui тим је све учеснике замолио да пошаљу сопствене идеје и примере који би евентуално могли да нађу своје место на вебсајту као подршка наставницима  вишејезичних ученика и наставе да промовишу вредности вишејезичности које су прихватили и подржали сви учесници овог инспиративног језичког догађаја.

https://www.ecml.at/ECML-Programme/Programme2020-          2023/Languagelearningpathwaysofyoungchildren/tabid/4304/Default.aspx

                                                                                               Тања Радовић, професор енглеског језика

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Мини такмичење за песму Евровизије

Са циљем промовисања вишејезичности и мултикултуралности, ученици првог разреда су последње часове енглеског језика организовали уз мини такмичења за песму Евровизије. Уживали су плешући и певајући на енлеском, шпанском, француском, португалском, руском, украјинском, македонском, албанском и српском језику. Најбољи такмичари ће наступити на правом такмичењу Евровизија у септембру које се традиционално организује на Европски дан

детаљније »

Радионица – Климатске промене

Реализована радионица у одељењу 5/4 “ Климатске промене – утицај климатских промена на животну средину и човека“. Кроз квиз и вежбе ученици су повезали градиво географије, биологије и чувара природе са климатским променама и открили како климатске промене утичу на живи свет.  На радионици  је коришћен Климатски пакет – интерактивни мултимедијални образовни алат о климатским

детаљније »

Гостовање Британског савета и испит АPTIS Teens

ГОСТОВАЊЕ ПРЕДСТАВНИКА БРИТАНКОГ САВЕТА И АМБАСАДЕ УЈЕДИЊЕНОГ КРАЉЕВСТВА  У ОШ „IV КРАЉЕВАЧКИ БАТАЉОН“ 13.06.2024. Посета представника Британског савета двојезичним одељењима ОШ „IV краљевачки батаљон“ практично је постала традиционална. Сваке године ученици добију прилику да присуствују интерактивној радионици на којој постављају и одговарају на питања о теми коју предложе на енглеском језику. Директор одсека за испите,

детаљније »

Јубиларни двадесети Дан успешних

ЈУБИЛАРНИ ДАН УСПЕШНИХ: Традиционална свечаност у ОШ „IV краљевачки батаљон“ – ЛИНК „…дај ми звезду један круг! Бићу лепши још Кад ставим тај брош.ˮ (Владимир Андрић) У петак 7. јуна 2024. године у дворишту Основне школе „IV краљевачки батаљонˮ окупили су се ученици, њихови родитељи, наставници и пријатељи школе да бисмо прославили јубиларни двадесети Дан

детаљније »

еТwinning пројекат EduPositivity

ETwinning пројекат EduPositivity траје током целог другог полугодишта и сваке недеље ученици раде неке нове и необичне задатке. Када смо завршили аватаре, лого и маскоту пројекта прешли смо на много кративније задатке. Радили смо много упитника, а један од њих је био коју боју везујемо за које осећање. Затим смо користећи апликацију Canva правили картице које

детаљније »

Онлајн састанак са учесницима Erasmus+ пројекта школе из Љубљане 5.6.2024.

Како се школска година приближава крају, чланови еТwinning и Еrasmus+ клуба наше школе одржали су онлајн састанак са ученицима и наставницима OŠ „Miška Kranjca“ из Љубљане. Током претходног периода радили смо заједничке задатке везане за њихов пројекат „Wellbeing of students“ са којим ће гостовати у нашој школи у септембру 2024. Ученици су писали акростихове са

детаљније »
Scroll to Top