Међународни дан матерњег језика

Међународни дан матерњег језика се од 1999. године одлуком Генералне скупштине УНЕСКО обележава 21. фебруара у знак сећања на убијене студенте у Даки, у Источном Пакистану 21. фебруара 1952. г.  јер су протестовали због тога што њихов језик није проглашен за званични. У нашој школи један од начина обележавања Међународног дана матерњег језика је и угледни сараднички час које су одржале наставнице српског језика, Марина Лончаревић и енглеског језика, Олгица Матовић у одељењима V/1 и V/4.

Наставнице су биле модератори, а ученици су приказивали резултате свог истраживачког рада, али и радили у групама, користећи мобилне телефоне као иновативно ИКТ наставно средство.

У уводном делу часа ученице су у виду презентација и плаката упознале другаре са историјатом обележавања Дана матерњег језика, али и образложиле позицију српског језика у односу на друге језике. Истакле су чињеницу да је српски језик матерњи језик у Републици Србији и да званични статус имају оба писма, и ћирилица и латиница. Заслужан за то што је српска азбука савршена, те за свако слово имамо одговарајући глас, свакако је Вук Стефановић Караџић, који је азбуку реформисао. Према подацима које су ученице пронашле, српски језик данас говори мање од 12 милиона људи.

Централни део часа представљао је групни, истраживачки рад ученика. Задатак ученика је био да групе пронађу речи из немачког, француског, италијанског, грчког, мађарског и турског језика, те да осмисле реченице на српском језику у којима ће употребити издвојене туђице.  Циљ њиховог рада је био да уоче колико туђица свакодневно користимо у свом говору, али и да кроз групни рад развијају међупредметне компетенције за сарадњу, комуникацију и дигиталну компетенцију. Дискутовали су о историјским, друштвеним приликама које су довеле до тога да се те туђице одомаће у српском језику.

Ипак, под утицајем глобализације и масовне употребе друштвених мрежа, те њихове популарности, највећи број страних речи и израза које користимо долази из енглеског језика. Ученици су осмислили два креативна кратка дијалога који верно осликавају слику данашњег говора омладине, а дијалоге је пратио и схематски приказ на табли. Након дијалога су ученици износили своја размишљања и ставове на постављена питања: да ли те речи можемо превести на српски језик и користити их у том облику? Ученици су били сложни у ставу да се преводом одређених англицизама губи њихов смисао, те да ће они и даље користити израз „ставити like”, уместо „свиђа ми се”.

У завршном делу часа ученици су приступили (само)процени часа. Евалуација је била одштампана на папиру и подељена ученицима – садржала је четири питања и тростепену скалу. Закључак је да се ученицима овакав начин рада веома допада, да су задовољни што могу да сарађују и са другим ученицима и повезују различите појмове на нов начин.

Час су завршиле две ученице казивањем да је матерњи језик нешто највредније што имамо, те да се морамо потрудити да га очувамо и никад не заборавимо, јер је то језик на ком се најлепше пева и сања.

Свим ученицима и колегама које су посетиле час, наставнице су припремиле беџеве са ознаком Међународног дана матерњег језика и бомбоне да се засладе.

 

                                                                                                                              Марина Лончаревић

                                                                                                                              Олгица Матовић

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Дан школе „Прича о зиду”

Савремену „Причу о зиду” Данијела Петрић, наставница српског језика и књижевности, започела је, враћањем у далеку прошлост, својом имагинацијом, митом о времену када су „још стари богови заједно са људима земљом ходали”, а људи живели у „у дубоким, хладним пећинама и јазбинама, делећи их са дивљим зверима и борећи се за свој опстанак”. Желећи да

детаљније »

Део атмосфере са јавног часа са проф. др Мајом Башић

Улога учитеља је да примером покаже пут ученику и подржи га на том путу сазнања. Што је корен чвршћи, то ће и плодови бити раскошнији. Учећи од оваквих људи, наше је само да захвално упијамо и будемо достојни традиције коју настављамо. Део атмосфере са јавног часа са проф. др Мајом Башић

детаљније »

Јавни час „Музика је пут до среће“

Јавни час „Музика је пут до среће“, одржан у амфитеатру школе у уторак, вратио је на сцену квалитетну дечију музику и популарни поп, било је патриотских текстова, јер пуно волимо своју земљу. Срећа на лицима деце и родитеља, велика мећусобна подршка чини посебним овај тим -хор „Батаљонци“. Заједно музицирају млађа и старија деца тако подстичући

детаљније »

ЈАВНИ ЧАС СА ПРОФ. ДР МАЈОМ БАШИЋ

За наше велике „батаљонцеˮ, ученике осмог разреда, припремили смо посебно изненађење у понедељак, 23. 12. 2024. Уместо уобичајених предмета причали су о животним лекцијама са женом која у својој биографији бележи да је доктор медицинских наука, анестезиолог, универзитетски професор, менаџер на руководећим позицијама здравствених установа у Србији, проф. др Мајом Башић, која за себе скромно

детаљније »

СВЕЧАНИ ПРОГРАМ „130 ЗЛАТНИХ ГОДИНА“

„Навикавајмо младеж на добро. Од тога све зависи.ˮ (Доситеј Обрадовић) СВЕЧАНИ ПРОГРАМ 130 ЗЛАТНИХ ГОДИНА Основана крајем деветнаестог столећа, Основна школа „IV краљевачки батаљонˮ постојано стоји као светионик у лепим и не тако лепим тренуцима историје. Светионик знања, мудрости и животних вредности увек на службу својих најмлађих суграђана, постојани партнер родитељима и верни сарадник локалној

детаљније »
Scroll to Top