- Директор школе: 036/314-331
- Секретар школе: 036/ 314-330
- bataljonkv@gmail.com
- Олге Јовичић бр. 1 36000 Краљево
- Жиро рачун школе: 840-1830760-85
Еразмус + пројекти

















Наставници двојезичне наставе на пројекту мобилности у школи C.E.I.P. PARQUE CLAVERO у Малаги, Шпанија. (Erasmus+ Project: Bilingual teachers – Bicultural quest – Bilateral solutions)
ФИНАЛНЕ ПРИПРЕМЕ ЗА ПРОЈЕКАТ МОБИЛНОСТИ

Наш први Еразмус+ КА122 пројекат мобилности двојезичних наставника “Bilingual teachers – bicultural quest – bilateral solutions” ускоро улази у своју главну фазу, а то је путовање у Малагу у двојезичну школу CEIP Parque Clavero. Tим двојезичних наставника интензивно ради на припремама које поред рада на еТwinning пројектима обухватају и припрему презентација и видеа којима ћемо најбоље представити нашу земљу, град и школу. Састанци тима се одвојају свакодневно, а пуно помажу и наши двојезични ученици. Посебну похвалу заслужују двојезични ученици осмог разреда Димитрије Мајсторовић, Павле Сотиров, Дамиан Варагић и Ања Планојевић и ученице шестог разреда Ирина Костић и Аndjela Tsartsidou који су пуно помогли у изради наших видеа које можете погледати на Youtube-у и вебсајту школе. Билингвални наставници Александар Мировић, Јелена Ристовић, Оља Радосављевић, Дејан Марковић, Ивана Вукотић, Милица Ђорић, Милан Вучетић и Петар Замахајев, као и директорка Марина Вучинић и Еразмус+ координатор Тања Радовић путују 23.04.2023.године у Малагу у Шпанији свако са својим посебним задатком чији је заједнички циљ унапређење двојезичне наставе, подизање међународне сарадње на већи ниво и развијање компетенција наставника да истакну предности мултикултуралности и вишејезичности којима тежи модерна Европа. Средства за наш седмодневни боравак у Шпанији добили смо од Европске комисије посредством Агенције Темпус и надамо се да ће наше до детаља испланирано стручно усавршавање испунити наша очекивања.
Координатор двојезичне наставе Тања Радовић
Presentation of school - (Erasmus+ Project: Bilingual teachers - Bicultural quest - Bilateral solutions)
Serbia- (Erasmus+ Project: Bilingual teachers - Bicultural quest - Bilateral solutions)
Sports in Serbia (Erasmus+ project Bilingual teachers - bicultural quest - bilateral solutions)
Flora and Fauna of Serbia (Erasmus+ Project: Bilingual teachers - Bicultural quest - Bilateral solutions)
Kraljevo (Erasmus+ Project: Bilingual teachers - Bicultural quest - Bilateral solutions)
ПРИПРЕМЕ ЗА ЕРАЗМУС+ КА122 ПРОЈЕКАТ МОБИЛНОСТИ ДВОЈЕЗИЧНИХ НАСТАВНИИКА BILINGUAL TEACHERS – BICULTURAL QUEST – BILATERAL SOLUTIONS
Пројекат мобилности двојезичних наставника наше школе “Bilingual teachers – bicultural quest – bilateral solutions” je почео 01.01.2023. и намењен је стручном усавршавању двојезичних наставника који ће провести седам дана у једној двојезичној школи у Малаги у Шпанији како би посматрали наставу, консултовали се са двојезичним наставницима, представили нашу школу, град и земљу и остварили дугорочну сарадњу са својим партнерима у Малаги. Овај пројекат, који је у бити везан за job shadowing, по карактеру је “blended project” јер садржи и елементе виртуелне сарадње двојезичних наставника. Сви наставници од почетка пројекта имају налоге на јединственој ESEP платформи која обједињује више сектора међународне сарадње наставника широм Европе под покровитељством Европске комисије којој дугујемо захвалност за донацију за пројекат који нам је одобрен.
Током тематске недеље Вода од 20.3.2023. до 24.03.2023. двојезични наставници су били активни у пројектима о води које имамо на еТwinning платформи. У пројекат “Water for me” су укључени ученици осмог разреда двојезичних одељења, а ученици двојезичних одељења седмог разреда у пројекат “Water – a precious source of life”.Ученици шестог разреда двојезичних одељења укључени су у пројекат “Student’s values and emotional state really matters”. Сви двојезични наставници су почетници на еТwinning платформи, али показују интересовање да се укључе у еТwinning у складу са својим предметима. Професор физичког и здравственог васпитања Јелена Ристовић је ко-оснивач пројекта “Life skills”, a професор математике Ивана Вукотић, оснивач је првог ауторског пројекта за нашу школу који се зове “Shiny Science” и уз пројекат “Qizzy CLIL” такође прати наш пројекат мобилности двојезичних наставника укључујући ученике двојезичне наставе у међународну сарадњу која им помаже да CLIL методом уче вокабулар везан за двојезичне предмете, усавршавају комуникацију на енглеском језику кроз сарадњу са ученицима из других земаља и унапређују своје дигиталне компетенције.
Координатор пројекта и Еразмус координатор Тања Радовић је поделила са тимом двојезичне наставе и члановима мобилности своја нова знања из области вишејезичности на раним узрастима са похађане радионице „Путање учења језика на раном узрасту и повећање његове видљивости” 15. и 16. марта у Европском центру за живе језике (ЕCML) у Грацу, и разменила мишљења и идеје везане за уважавање мултикултуралности ученика и приступе у раду са ученицима који долазе из других делова света, а за сада их има из Русије, Украјине, Аустралије, Шпаније и Кипра.
Сви чланови пројекта мобилности су преко Европске комисије добили бесплатан приступ OLS (Оnline language support) Academia Europa платформи за учење језика којих је на располагању двадесет два, али се наставници углавном базирају на усавршавање енглеског језика и учење шпанског језика. Чести састанци у школи омогућавају сарадњу и учење нових апликација на еТwinning платформи и припремање презентација које ћемо представити ученицима и наставницима школе домаћина. Припреме везане за упознавање шпанске историје и културе такође су у току и праве се планови посете знаменитостима у Малаги и околним местима.
Координатор двојезичне наставе и Еразмус+ координатор
Тања Радовић
Изабрана на конкурсу Фондације Темпус и финансирана средствима Европског центра за живе језике Савета Европе у Грацу, имала сам велику част да представљам Србију на радионици „ Путање учења језика на раном узрасту и повећање његове видљивости “ организованој 15. и 16. марта 2023. у овој реномираној институцији Европске уније специјализованој за стране језике. Како је рано учење језика приоритет земаља чланица Савета Европе, ова радионица Европског центра за живе језике имала је за циљ да промовише важност подизања свести о вишејезичности, као и да истражи нове идеје које су изнели њени учесници. Квалитет интеракције је био заиста важан током целе радионице.
Пројекат се фокусирао на посматрање, документацију и оцењивање и рађен је са великим ентузијазмом. Његов акроним ILLIEY је скраћеница за Инспиративно учење језика у раним годинама. Да би се постигла кохезија и социјализација свих ученика, треба унапредити образовање наставника у области мултилингвалности и дати посебну подршку вишејезичним наставницима. У нади да ће дати свој допринос, стручни тим пројекта Palingui који чине Ингеборг Бирни, Кетрин Кар-Карлингер, Дана Мусилова и Деирдре Кирван, дошао је на идеју да направи веб страницу која ће помоћи у размени идеја и прикупљању ресурса за наставнике. Основна идеје су да се рано учење језика учини видљивим и да се веб страница организује тако да буде прилагођена наставницима. Да би се помогло ученицима да уче на прикладнији начин, важно је утицати и на свест наставника да прихвате промене. Дете треба да буде центар образовања, а наставници и ученици треба да доживљавају школу као вишејезично место где неколико језика може коегзистирати заједно. Ученици треба да буду поносни на своју вишејезичност и то би довело до развоја њихових вештина и компетенција за целоживотно учење. У језичку разноликост треба укључити и различите дијалекте. Игнорисањем језике детета, игнорише се идентитет детета, а то представља велику сметњу за даље учење и развој личности.
Фокус на вишејезичности ученика не би требало да буде само посао наставника језика, већ и свих наставника у школи. Сви наставници треба да буду истовремено и наставници језика. Деца морају да остваре своје пуне потенцијале користећи свој матерњи језик. Ми, као наставници, такође учимо. Морамо бити отвореним за идеје које изнесу наши ученици. Можда не знамо њихов матерњи језик, али морамо им дати прилику да кажу бар неколико речи на свом језику. Преводећи реч „шишмиш” на различите језике, од „кожна крила” на ирском до „летећи миш” на руском, ученици су допринели обогаћивању контекста и давању дубљег смисла свом часу биологије. На наставнике се гледа као на носиоце промене, док директори школа треба да делују као њихова подршка.
У онлајн презентацији коју је одржала Деирдре Кирван, поменута је ситуацији у ирској историји када је забрана употребе ирског језика резултирала великим губитком тог језика. Савремени наставници треба да инсистирају на коришћењу свих доступних језика и на тај начин би повратно помогли тим језицима. Кратак разговор о времену на почетку часа може се искористити као прилика да се неке речи преведу на матерњи језик ученика који није истовремено и службени језик. У случају да ученици не знају најбољи превод, касније могу питати родитеље и постепено усавршавати своје знање. Родитељи треба да буду информисани о томе колико језика се користи у школи и логично је да би сви увидели предности вишејезичности. Подучавање вишејезичне деце на једнојезични начин највероватније не би било најбољи начин за постизање добрих академских резултата. То је компликован процес и најадекватнији начин би био да се домаћи језици ученика користе кроз наставни план и програм. Позитивна порука радионице је била: Направити мале кораке ка променама.
Радионица је дала конкретне примере како се врши посматрање, документовање и оцењивање новог процеса вишејезичног учења. Учесници су охрабривани да дају своје предлоге и дискутују о изазовима. Palingui тим је све учеснике замолио да пошаљу сопствене идеје и примере који би евентуално могли да нађу своје место на вебсајту као подршка наставницима вишејезичних ученика и наставе да промовишу вредности вишејезичности које су прихватили и подржали сви учесници овог инспиративног језичког догађаја.
Тања Радовић, професор енглеског језика
ПРОЈЕКАТ МОБИЛНОСТИ ДВОЈЕЗИЧНИХ НАСТАВНИКА
Финансирани средствима Европске комисије започели смо 2023. годину својим првим Еразмус+ пројектом мобилности за двојезичне наставнике. Пројекат Bilingual teachers – bicultural quest – bilateral solutions има за циљ да унапреди двојезичну наставу у нашој школи и пружи двојезичним наставницима наше школе обуку у области методике страних језика и развоја мултикултуралности кроз размену искустава и праксе са једном основном школом у Малаги у Шпанији. Припремне активности за овај Еразмус+ КА122 пројекат увелико трају за сада онлајн, а право стручно усавршавање очекује нас на пролеће. Фотографије онлајн припремног састанка са партнерима из Малаге.
Координатор двојезичне наставе и Еразмус+ координатор Тања Радовић
Kонференцијa „Предузетничко учење и млади – истражите Еразмус+ могућности”
Kонференцијa „Предузетничко учење и млади – истражите Еразмус+ могућности” одржаној 31. јануара у Београду. Оснивање тима за сарадњу са Еразмус+ у ОШ „IV краљевачки батаљон“ резултирано је низом похађаних обука које су биле онлајн као што је вебинар везан за писање КА1 пројеката, којем је присуствовало пет чланова тима и вишечасовна радионица којој је присуствовала Снежана Шашић, а прихваћене су и наше апликације за конференцију „Предузетничко учење и млади – истражите Еразмус+ могућности” и радионицу Обука за писање КА2 пројеката у Београду.
Конференција „Предузетничко учење и млади – истражите Еразмус+ могућности” одржана је 31. jануара у хотелу „88 rooms” у Таковској 49, а присуствовале су јој чланови Еразмус+ тима школе Наташа Вуковић и Тања Радовић. Догађај је пре свега био намењен младима и развијању њихових предузетничких способности, али било је и пуно представника основних и средњих школа и факултета који раде са младима. ОШ „IV краљевачки батаљон“ је међу малим бројем основних школа које имају Ученичку задругу и негују предузетништво код ученика нудећи изборни предмет Предузетништво и могућност учешћа у практичним предузетничким активностима као што је производња фигура на 3Д штампачима, прављење уметничких и других рукотворина и њихово продавање на традиционалним Божићним и Ускршњим изложбама. Повод за присуство овој конференцији није била само намера да се учествује у пројекту на тему предузетништва већ и могућност да изразимо своје мишљење и објаснимо своје проблеме са којима се предузетништво у основној школи сусреће. Непостојање уџбеника за овај предмет и мали број акредитованих обука за наставнике само су неки од потешкоћа, али и даље велики број ученика седмог и осмог разреда бира овај предмет и нада се да од малих ногу стекне предузетничке компетенције.
Поред Ведране Марковић из Фондације Темпус која нас је водила током целе конференције, уводну реч на конференцији имали су Martin Klaucke, шеф Операције 2, Делегације Европскеуније у Србији, Снежана Клашња, саветница министра Министарства туризма и омладине и Марија Филиповић-Ожеговић, управница Фондације Темпус. Посебно исцрпну презентацију стања предузетништва код младих у Србији са пуно упоредних података и графикона изнела је Милица Борјанић, програмска менаџерка Кровне организације младих Србије.
За ову прилику Еразмус+ представници су организовали фантастичну панел дискусиjу са представницима Националне службе за запошљавање, организације Достигнућа младих у Србији и Националне организације практичара омладинског рада. Свако од њих је са своје стране изнео активности сектора којим се бави и био оптимистичан у вези ове теме иако сами подаци показују да је предузетништво код младих у Србији практично тек у зачетку, и да млади не доносе довољно развијене предузетничке вештине после завршене школе као, на пример, млади из Естоније и Финске.
Оно што смо научили из ове дискусије, а што је сваки учесник дискусије покушавао да надогради су вештине које млади предузетник треба да има и начин на који се оне морају развијати кроз школовање. Да би ученик постао добар предузетник мора да поседује иновативност, креативност и вештину управљања ризицима, а такође и временом. У Србији се годишње оснује око 200 ученичких компанија у средњим школама и они треба да имају менторе, људе из бизниса. Предузетници се не рађају већ се те вештине стичу праксом и развијањем предузетничких вештина. Неке од тих вештина су пре свега комуникација, јавни наступ и презентовање које се може вежбати у школи. Затим је потребан тимски рад, дигитална писменост, тј. управљање ИКТ алатима, а потребно је знати управљати стресом, познавати систем у којем млади живе и развијати њихову мобилност јер прави бизнис је само онај који се шири ван граница земље. Развiјање критичког мишљења, емпатије и друшtвених вештина би такође помогло. Треба радити на афирмацији женских предузетника, јер је њих пуно мање и инсистирати на међусекторској сарадњи. Помоћ треба да пружи привредна комора, бизнис инкубатори, дигиталне платформе, Министарства просвете, омладине и финансија. Треба радити на промоцији предузетничког размишљања и борити се против бирократије и недостатка правих информација. Реформа школства је такође битна јер млади у Финској, Шведској и Естонији излазе из школе много способнији да анaлизирају и критички мисле. Знају добро математику и креативни су тако да могу одмах да започну посао што није случај код нас.
Selahattin Ciritci, омладински тренер из Турске показао нам је део своје праксе коју спроводи у целој Европи обучавајући младе да буду предузетници. Овај део конференције био је најдинамичнији и прави радионички са пуно питања на енглеском језику, интеракције и подстицања на анализу и размишљање.
Најзад, оно што је свима било најинтрeсантније, а везано је искључиво за активност Еразму+ програма била је панел дискусија о предузетничким пројектима који су били најуспешнији и могућност постављања питања представницима Северне Македоније, Хрватске и Србије који су у пројектима са младима успешни и имају менторске улоге.
Вратиле смо се из Београда са много нових идеја не само о КА1 и КА2 пројектима за предузетништво већ и савета како унапредити предузетништво у школи и на чему радити како би се ове вештине боље развиле код наших ученика.
Тања Радовић, Еразмус+ координатор ОШ „IV краљевачки батаљон
Присуство међународном ERASMUS+ семинару у Лисабону
Као једна од само четири државне српско-енглеске двојезичне основне школе у Србији, наша школа се квалификовала за присуство на Erasmus+ семинару посвећеном вишејезичности као тенденцији европског образовања. Семинар Language Policy and the European Strategies одржан је 5. и 6. децембра у престоници Португала и присуствовале су му директор школе Марина Вучинић и координатор двојезичне наставе Тања Радовић. Семинар о језичкој политици и европским стратегијама имао за циљ да окупи професионалце, академике и истраживаче како би разменили и обогатили искуства и добре праксе у свим аспектима вишејезичности. Европска унија има двадесет четири службена језика и још око шездесет језика се говори на њеној територији, а миграције становништва су израженије него икада. Иако решавање проблема вишејезичности у школама представља основу за напредак европског образовања, још увек не постоје јасне смернице како брзо реорганизовати образовање у новонасталој ситуацији. Као првенствени циљ образовања у Европској унији у предстојећем периоду постављен је развој вештина, а да би се он остварио кључно је знање језика како би сваки ученик који похађа школу на њеној територији имао једнака права и услове да напредује. Оснаживање наставника и добра координација школа по регионима биле би само полазне тачке овог процеса. Сам Португал тренутно има школа у којима има чак више мигрантске деце него оне која су држављани, а највише миграција тренутно је из Африке, Бразила и Украјине. Директори се налазе у позицији да треба да брзо регују како би свима обезбедили једнаке услове за образовање и омогућили квалитетан рад школе. Оно што представља предуслов за добро учење је вредновање идентитета ученика, његовог порекла и поштовање мултикултуралности. Учесници семинара су се сложили да је програм Erasmus+ за подршку образовању до сада најзначајнија тековина Европске уније. Програми развоја и размене које финансира Еrasmus+ много доприносе бржој имплементацији позитивних иновација у школству, а тренутно су на врху листе теме везане за инклузију, културни диверзитет и дигитализацију. Преко 20000 пројеката везано је за језике па се сви надају да ће они моћи да понуде нека од решења везаних за мултилингвалност. Представници наше школе искористили су присуство на овом семинару да пронађу партнере за своје будуће Еrasmus+ пројекте, а посебно се надају сарадњи са школама из Порта и Мадрида. Успостављена је и сарадња и са представницма Министарства просвете Луксембурга и Аустрије уз обећање да ће нам помоћи у започињању сарадње са двојезичним школама из Беча који предњачи у броју двојезичних школа и позитивним решењима за вишејезичне ученике.
Координатор двојезичне наставе
Тања Радовић, професор енглеског језика