eTwinning



Еразмус + пројекти

Oбележавање Еrasmus+ дана

У петак 6. Децембра 2024.године у амфитеатру школе организован је Еrasmus+ дан. Искористили смо га да сумирамо наша искуства из Еrasmus+ пројеката и пренесемо осталим ученицима школе шта ови пројекти нуде. Програм је водила Мајда Аранђеловић, ученица двојезичног одељења 6-3, а публику су чинили двојезични ученици шестог и осмог разреда.Подсетили смо се наших другара из школе I.C.S. “S. Quasimodo” из Ђеле на Сицилији: Ђиневре, Софије, Грете, Антонија, Матије и Kристијана и наставница Рафаеле и Патриције који су код нас гостовали у априлу ове године, као  и наших другара из ОШ „Мишка Крањца“ из Љубљане: Катарине, Ајде, Ана Марије, Тије, Зале, Јуриј Максима, Витјана, Симона, Анжеа и Марка и њихових наставница Нине, Марјете и Мојце.

Ученици двојезичних одељења који су ове школске године 18 – 22.11.2024. године узвратили посету словеначкој школи „Мишка Крањца“  Богдана Станојловић,  Анђела Царциду, Сергеј Јовановић, Матија Симоновић, Вук Басекић, Невена Здравковић, Софија Алексић, Јелена Јевремовић и Неда Вујовић испричали су своје утиске и сазнања до којих су дошли у Љубљани. Свима се наравно допала посета градоначелнику Љубљане Зорану Јанковићу и разговор на енглеском језику са помоћником градоначелника Боштјаном Коритником , обилазак знаменитости  града са ученицима водичима на енглеском језику, часови и дружење у школи, али посебно су сви били одушевљени вечерњим клизањем у ТЦ „Алеја“ о коме је Сергеј Јовановић направио ауторску рок песму коју је отпевао у пратњи другова из пројекта. Било је ту још забавних тачака и неизбежно коло којим представљамо нашу културу и традицију. Искрено се надамо да ће нам бити одобрени и нови  пројекти јер је њихова вредност непроцењива и пружа могућност да се много новог види и научи.

Еrasmus+ координатор Тања Радовић

Посета Љубљани ОШ „Мишка Крањца“ из Љубљане од 18 – 22.11.2024.године

 

У оквиру Еразмус+ пројекта „Well being of students“  ОШ „Мишка Крањца“ из Љубљане којој смо били домаћин пројекта у септембру 2024,  добили смо позив да присуствујемо завршним активностима овог пројекта у Љубљани. Девет ученика двојезичних одељења шестог, седмог и осмог разреда добило је прилику да гостује у породицама својих другова из ове словеначке школе и присуствује активностима везаним за пројекат у којем смо активно онлајн  учествовали прошле школске године. Истовремено, гости школе су били и ученици из Пољске и Румуније у оквиру другог Еразмус+ пројекта тако да је дружење заиста било вишенационално. У пратњи двојезичних наставника и директорке Марине Вучинић, ученици су упознали ову модерно опремљену школу, учествовали у пројектним задацима, дану отворених врата и ишли на часове са својим друговима. Најлепши часови које нам је приредила наставница енглеског језика Маријета Оман укључили су  упознавање са историјским и географским обележјима Словеније кроз разне интерактивне вежбе и квизове при чему је посебна пажња посвећена легендама везаним за град Љубљану и језеро Блед, као и упознавање са словеначком културом и начином живота. Научили смо да играмо полку, али и показали наш Моравац. Научили смо такође да певамо и пеи сму на словеначком језику и упозали се са народном традицијом Пољске и Румуније. Пробали смо и многа словеначка јела у школској кантини и уживали у размени искустава о школском животу. Координатор пројекта, наставница немачког језика Нина Јевшевар, директор школе Тадеј Шеме, педагог Мојца Урбанс Русакис и други наставници школе побринули  су се да се током целог боравка у Љубљани осећамо лепо и добродошло. Оно што је било најлепше свима су организоване посете језеру Блед, Постојинској пећини, посета најстаријем ресторану Шестица, обилазак града Љубљане са ученицима водичима на енглеском  језику као и посета згради општине на позив градоначелника Љубљане Зорана Јанковића који је припремио пријем и поклоне за све ученике и наставнике и дао нам прилику да дуго на енглеском језику ћаскамо са помоћником градоначелника Боштјаном Коритником који је радо одговарао на наша питања. Наш повратак кући пратиле су сузе ученика и лепе успомене о вечерима проведеним у Алеји и на клизању, као и заједничка ауторска песма наших ученика „Клизање“ која свима измами  осмех на лицу. Захвални смо за све што смо доживели у Љубљани и радујемо се наставку сарадње са школом „Мишка Крањца“ у будућности, јер и наставница Нина Јевшевар нашу сарадњу сматра „магично добром“.

Тања Радовић, Еразмус+ координатор школе

Eтwinning пројекат – Wellbeing matters

Ученици двојезичног одељења VI6 и њихова наставница енглеског језика Кристина Павловић су од септембра ове школске године укључени у етwinning пројекат под називом Wellbeing matters са ученицима и наставницима из Словеније, Хрватске, Пољске и Француске. Ученици су током септембра и октобра имали задатке да представе себе, своје државе, градове и школе на Padletu пројекта. Пре првог онлајн састанка ученици су морали на одраде анкету у којој су одговарали на питања о самом пројекту и познавању истог. Први онлајн састанак са ученицима и наставницима из горепоменутих држава је одржан 8.новембра. Ученици су имали задатак да представе своје државе и школе, па су тако ученице Јелена Јевремовић, Љубица Нешић, Сара Вулетић и Хелена Симовић из одељења VI6 представиле своју државу и њена обележја, одиграле коло, припремиле гибаницу и ајвар како би представиле традиционалну српску кухињу ученицима и наставницима других држава. Ученик Огњен Пејић је говорио учесницима о нашој школи, а ученица Никола Филиповић је испричала о томе шта представља позитивна атмосфера у школи и шта ученике чини срећним у школском окружењу.
Након тога, ученици су учествовали у квизу који је био направљен помоћу Kahoot веб алата и показали да су одлично упознати са државама учесницима у пројекту, њиховим знаменитостима и познатим личностима. Пројекат се наставља и у наредним месецима, а акценат ће бити на креирању позитивне школске атмосфере и унапред се радујемо даљим etwinning активностима. Овај etwinning пројекат за циљ има унапређивање језичких и дигиталних вештина ученика, с обзиром на то да ученици постављају своје радове на дигиталној платформи Padlet, где морају да извршавају задатке и комуницирају на енглеском језику
 
 

Додела ознаке еTwinning школе

Свечана додела ознаке еTwinning школе уприличена је 1. новембра 2024. године у просторијама Фондације Темпус, Жабљачка 12 у Београду. Одржан је и кратак семинар о предностима школа које имају ову захтевну титулу и могућностима за продубљивање  еТwinning  активности на Ерасмус+ пројекте са провереним партнерима. Присутни су такође упознати са разликама између пројеката мобилности  КА1 и пројеката сарадње КА2.

Укупно 8 школских установа добило је ове године ову престижну европску награду којом се истиче континуирана посвећеност принципима еТwinning-a и употреби дигиталних и креативних алата за постизање бољих исхода учења. Ова награда такође промовише континуирани професионални развој наставника који унапређују своје вештине како би помогли ученицима. Такође, радећи са другим европским школама они доприносе развијању смисла са јединство у Европи.

Све присутне школе су замољене  да преузму улогу модел школе и подрже и помогну свим другим школама из свог окружења које желе да  се прикључе еТwinning пројектима. Највише нам се допало када су водитељи  семинара додали да је еТwinning школа, школа у коју сва деца у граду желе да иду јер је другачија, модерна, окренута међународној сарадњи и поштује глас детета и уважава ученике у доношењу одлука.

Наша школа је узета за пример школе која има велики број активних наставника на ESEP платформи и као једна од ретких чија директорка Марина Вучинић  је такође члан платформе и која је са помоћником директора Кристином Павловић и Еразмус+ координатором Тањом Радовић присуствовала семинару и додели награда.

Надамо се да ћемо још дуго носити ову титулу и својим активностима, поштовањем принципа и учешћем у новим еТwinning пројектима потврдити да смо заиста права квалитетна европска школа.

Тања Радовић, Ерасмус+ координатор школе

Стручно усавршавање у Палерму

Координатор школе за Еразмус+ Тања Радовић присуствовала је четвородневном  TCA семинару у Палерму од 22 – 26.09.2024. “International TCA for new comers in Erasmus+” који је пре свега имао за циљ да да смернице новим учесницима у Еразмус+ пројектима и инспирише их на покретање пројеката  везаних за инклузију и диверзитет.

Организатори семинара  биле су Националне агенције Румуније уз помоћ Италијанске националне агенције INDIRE која је обезбедила логистичку подршку и помогла да све буде организовано заиста бепрекорно.  Град Палермо је изабран за седиште семинара не само због своје изванредне лепоте и историје, већ управо као град великих социјалних контраста где се на раздаљини од само неколико улица налазе најлукузнији и најсиромашнији делови града. Иако је највећи део семинара одржаван на прелепим локацијама  хотела Grande и Тeatro Massimo, домаћини семинара су присутне одвели и у сиромашни део Палерма где смо посетили једну основну школу и упознали се са проблемима које прате рад са социјално угроженим категоријама.

Поред савршено припремљених радионица и пленарних сесија на којима је представљено пуно успешних инклузивних пројеката, организатори су се побринули да се сви гости упознају са традиционалним специјалитетима  Сицилијанске кухиње као што су аранчини, и посете знаменита места попут Катедрале посвећене Успењу Пресвете Богородице, барокног трга Quatro Canti, луке Палермо и плаже Мondello. Поред представнице наше школе, Србију су представљале и Душица Кандић Најић из ОШ “Милица Милошевић“ из Јагњила код Младеновца, и Анита Илић, сарадник за контролу квалитета ученичког стандарда у Дома ученика средњих школа из Ниша.

Сазнања са овог семинара примењена су у новом КА210 пројекту наше школе „The Power of Mosaic“ који је предат у октобарском конкурсном року.

Тања Радовић, координатор за Еразмус +

Извештај о гостовању Еразмус+ пројекта Well being of students OŠ “Miško Kranjec” из Љубљане, Словенија

Још од упознавања са Еразмус+ координатором  словенчке школе OŠ “Miško Kranjec” Нином Јевшевар на ТCA Конференцији о вишејезичности у Лиасабону у децембру 2022. године, активно сарађујемо у у пројектима  везаним за подршку ученицима у погледу оснаживања  на пољу емоционалног и менталног здравља. Наши билингвални ученици често су имали онлајн састанке са ученицима ове школе и добијали различите задатке како би ширили своје знање у овом пољу. Наша школа је такође аплицирала да гостује у OŠ “Miško Kranjec” пројектом Аll we need are smiles 2023. године који се нашао на резервној листи одобрених пројеката, а у њиховом пројекту Well being of students ми смо трећи партнер поред школа из Португала и Шведске.

Група од три наставника и десет ученика њиховог осмог разреда посетила  је Краљево и нашу школу од 09.09.2024. до 14.09.2024. Ученици и наставници су били смештени у хотелу Турист што је било одлично због близине школе и сваки дан долазили на унапред договорене активности.

Првога дана приређен је Meet and greet програм у којем су наставник у билингвалној настави Александар Мировић и ученице билингвалног одељења 8-3 Богдана Станојловић, Анђела Тсартсиду и Ирина Костић представили школу, град, историју, традицију и модерна дешавања на енглеском језику, а ученици  школе Мишко Крањец говорили о својим интересовањима. Једна од warm up активности  била је и певање на енглеском језику са наставницима  Станком Аксентијевићем (гитара) и Катарином Дуловић (чело) који су такође у тиму билингвалне наставе. Покушали смо да госте научимо и неки стих на српском језику уз песме Ђорђа Балашевића и Бајаге. Билингвални ученици шестог и осмог разреда  такође су активно узели учешће у каракое журци певајући своје омиљене песме заједно са гостима од којих су неки познавали хрватски или македонски језик. Највеселији део је био када је наставник физике и информатике Милош Дедеић подучавао госте да играју наша традиционална кола од Моравца до Робот кола, а ученице билингвалног одељења 6-3 подучавале своје другарице из Словеније кореографију за песму Албатрос што је успешно савладано. Већ првог дана показали смо колико забавно може да буде у школи. На крају дана ученици из Љубљане су посетили Народни музеј где су видели сталну поставку музеја и изложбу „Inspirati dall’Italia“.

Другог дана посете ученици билингвалних одељења показали су гостима школу, а затим сви заједно са одељењем 6-6 учествовали у интересентном часу „Social skills“ наставнице енглеског језика OŠ “Miško Kranjec” Marjete Oman. Наставница Марјета је интерактивно представила неке од веома важних социјалних вештина као што су дружење, решавање проблема, забављање са вршњацима, представљање, комуникацију покретима,  дељење, давање комплимената,  охрабривање, лепо васптање, фер плеј, показивање емпатије, поштовања, осећања, како бити добар слушалац, сарађивати и решавати конфликте. Следећу активност „Игре без граница“ огранизовали су педагошки саветник Снежана Шашић и наставници физичког и здравственог васпитања Анђелка Милошевић и Петар Замахајев који су у дворишту организовали такмичења у смешним активностима са чуњевима, сламчицама и другим реквизитима у којима су сви уживали. Наставница Оља Радосављевић одржала угледни час енглеског „Colours and emotions“ са гостима и ученицима 8-6. Поподневни часови су били резервисани за шетњу по граду и упознавање знаменитости.

Трећи дан је обележен учењем грнчарског заната са наставицом Јасмином Тонић који може пуно допринети релаксацији ученика и развијању њихове креативности. После тога, одржана је традиционална „Евровизија“ која је трајала скоро три сата јер се састојала од 30 песама на енглеском, француском, италијанском, шпанском, холандском, турском, албанском, српском и наравно словенчком језику на којем је била и победничка песма Challe Salle Lagano https://www.youtube.com/watch?v=JaPwLN5-21o коју су извели децаци из ОШ „Мишка Крањца“ и заслужено, после гласања, добили плишаног меду као награду. У поподневним часовима гости из Љубљане су посетили „Музеј слатка“ који се налази преко пута наше школе, и дегустирали наше традиционалне слаткише.

Четврти дан посете нашој школи обележио је необичан „Мултилингвални час“ у којем су учествовале три наставнице из Словеније Нина  Јевшевар, немачки, Марјета Оман, енглески и Мојца Урбанц Русакис, словеначки језик,  и наше наставнице језика Наташа Митровић, српски, Даница Петровић, немачки,  Оља Радосављевић, енглески и шпански, Кристина Павловић,енглески и немачки и Тања Радовић, енглески језик. Ученици билингвалног одељења 8-6 и ученици из Љубљане су прво учили једни друге своје матерње језике тражећи сличности у једноставном вокабулару, а затим су подељени у групе за 5 језика радили кратке дијалоге везане за свакодневну комуникацију и  покушавали да препевају песму Fairy tale Alexandera Rybaka на језик своје групе.Час је завршен емотивним читањем где су ученици добијали расположење којим треба да прочитају  текст.  Одвојено је време и за евалуацију овог часа, и за дискусију о овом  пројекту и утисцима о досадашњим активностима. Ученици су уживали и у још два весела часа са наставницима физичког васпитања Јеленом Ристовић и Петром Замахајевим и на крају учествовали у двојезичном и веома интерактивном часу историје са наставником Александром Мировићем који је за овај час имао један весео квиз и игру са лоптом и кошем.

Свакодневна дружења са нашим ученицима настављала су се и током поподнева и вечери у граду. Ученици су одушевљени својим новим другарима и радо би да наставе сарадњу са њима и у наредним годинама. За почетак неколико  ученика и наставника наше школе одлази у посету ОШ „Мишка Крањца“ на активности које затварају овај Еразмус+ пројекат.

Поносни смо што смо били домаћини и допринели успеху пројекта Well being of students. Сигурни смо да су и наши ученици пуно научили заједноса својим другарима из Љубљане, пре свега да воле школу, уче са радошћу и весело проводе време на часовима.

Тања Радовић, Еразмус+ координатор 

Стручно усавршвање наставника у дојезичној настави у шк 2023/24.

Тим броји око 20 наставника који поред извођења наставе на енлеском језику у дозвољеном обиму, имају и обавезу да се константно стручно усавршавају у школи и ван ње.

Велики број двојезичних наставника присуствовао је обележавању Европског дана страних језика 26. септембра у амфитеатру школе за који се традиционално припрема такмичење за Песму Евровизије и пева на много страних језика.

Ове године због гостовања школе са Сицилије поновили смо ову активност са новим песмама и у априлу и у њој су учествовали и гости из Италије. Посећеност је била још већа, а била је присутна и ТВ Мелос.

Искористили смо гостоање ученика и наставника са Сицилије да што више двојезичних, а и осталих наставника укључимо у угледне часове  и активности на енглеском језику, па је Марта Вучинић одржала сараднички час на тему Историја старог Рима, Александар Мировић и Оља Радосављевић су поновили са њима и час везан за живот у средњем веку и средњевековне замкове, Јелена Ристовић и Анђелка Милошевић су са Јеленом Николић и Маријом Вукосављевић одржале веома весео час физичког васпитања са посебним реквизитима, Јасмина Тонић је уз помоћ двојезичних ученика држала неколико радионица прављења ускршњих декорација као и новонаучене радиониице грнчарства за које је прошла посебну обуку. Веома занимљиве ликовне радионице одржале су и учитељице Марија Вукосављевић и Милица Крунић на којима су се поред уметничких вештина користили и страни језици и ученици представљали једни другима. Оља Радосављевић је организовала радионицу Кулинарство у сарадњи са родитељима за госте из Италије, а 3Д тим је организовао час на коме су представљени 3Д штампачи и производи које правимо. Олгица Матовић и Тања Радовић су са наставницама из Италије организовале вишејезични час чији циљ је био да преко енглеског језика наши ученици уче италијански језик а њихвои српски. Све у свему, пројекат и гостовање школе из Италије унео је много нових активности у којима смо показали да можемо да парирамо европским школама и да лако учимо стране језике. Успели смо чак да организујемо и час плеса и показали гостима наше коло.

У циљу унапређења вишејезичности, Тања Радовић је похађала међународни дводневни семинар у Београду који је организовала Фондација Темпус у сарадњи са Европским центром за живе језике из Граца „Support to Multilingual Classrooms” и применила своје знање на срадничком угледном часу који је укључио и наставнике других страних језика Даницу Петровићза немачки, Александру Ћировић за француски, Ољу Радосављевић за шпански и многе ученике који говоре руски, италијански и чак корејски.

Међународно Hippo такмичење било је јако масовно ове године са 150 укључених ученика свих разреда па су наставнице енглеског језика Олгица Матовић и Ивана Петровић учествовале у Евроском финалу у Лиду ди Језолу са три ученика.

У оквиру Регионалног центра за таленте Бор, организована је Међународна јуниорска еколошка олимпијада (IYOECO-International Youth Olympics In Ecology) у оквиру које су учествовали ученици шестог и седмог разреда наше школе са наставницом у двојезичној настави МилицомЂорић. Ученице Неда Вучковић и Марииа Малинина освојиле су треће место на Републичком нивоу такмичења и тиме стекле право учествовања на Међународни нивом који је реализован на енглеском језику.

Од међународних такмичења треба истаћи и ангажовање овог тима око организације Бугарске математичке олимпијаде Maths without Borders. Наставница Ивана Пејковић и учитељица Марија Вукосвљевић водиле су групу ученика у Несебар у финале такмичења где је и наставница Ивана добила медаљу и учествовала у завршној свечаности.

Двојезични ученици су укључени и у угледни час о води Ане Јеремић и Марије Томић Гољић као и у Дан успешних где су рецитовали своју песму из награђеног еТwinning пројекта. Двојезичне наставници биологије Милица Ђорић и Ана Јеремић труде се да сваки важан ЕКО дан обележе и презентацијом на енглеском језику.

Сви двојезични наставници присуствовали су радионици коју је Британски савет са представником Британске амбасаде у Београду имао са двојезичним ученицима наше школе на тему разлика у образовању у Уједињеном краљевству и код нас. Посебни формални и неформални разговори и консултације са директорком Марином Вучинић и двојезичним наставницима били су такође везани за сручно усавршавање овог тима.

Веома је похвално да је неколико двојезичних наставника индивидуално учествовало у међународним семинарима и радионицама. Јелена Ристовић је похађала радионицу на енглеском језику Physical Literacy Workshop у Београду у организацији International School Sport Federation Academy. Aлександар Мировић је похађао међународни TCA дводневни семинар у Београду у Savoy Conference сали у организацији Фондације Темпус под називом Go international,  док су двојезични наставници Милан Вучетић, Милица Ђорић и Оља Радосављевић учествовали на стручном скупу Билингвална настава – положај, улога и значај у  Трећој београдској гимназији 1.7.2024. о чему су известили и Наставничко веће 20.08.2024.

Поред завршног извештаја за КА122 Еразмус+ пројекат Bilingual teachers – Bicultural quest – Bilateral solutions, Тања Радовић је похађала и дводневну обуку у Београду везану за израду КА2 пројеката и предала нови КА122 пројекат Digital Transformation is a Journey, not a Destination који је оцењен са 60 поена и један ауторски КА210 Ермус+ пројекат Living Under the Same Sky који је добио 64 поена, али нажалост нису прошли.

Школа је ове године захваљујући  двојезичном тиму чији су чланови активни на еТwinning платформи добила ознаку еTwinning школе, а нови еTwinning пројекти који су рађени ове године су три пројекта наставнице математике Иваане Пејковић: Key of the World: Math, I Love you, Мath, и ILC: Innovative Learning Center, затим пројекат наставника у двојезичној настави Станка Аксентијевића THEY WERE KIDS, TOO и два пројекта Тање Радовић EduPositivity и Clean EarthGreen Legacy.

Похађали смо и тродневну онлајн конференцију за еТwinnig  школе,  а Тања Радовић је присуствовала и дводневној ELTA конференцији у Београду која је ове године била посвећена вештачкој интелигенцији у образовању и о томе написала чланак за ELTA Newsletter на енглеском језику. https://elta.org.rs/2024/06/18/report-on-the-elta-conference/

Успоставили смо сарадњу и са новим двојезичним школама у Србији, а приватну интернационалну и двојезичну школу Црњански из Јагодине и посетили. Наставнице Ивана Пејковић, Милица Ђорић и Тања Радовић провеле су неколико сати у обиласку школе, консултацијама, одржале радионицу Countdown Masters и дале изјеве за локалну телевизију.

Тим је веома млад и носилац многих промена и иновација у школи и константно се труди да буде у току са свим дешавањима, прати вебинаре и аплицира за семинаре на енглеском језику у чему пуно помаже  и Еразмус+ тим.

Тања Радовић, координатор двојезичне наставе

https://bataljon.rs/wp-content/uploads/2024/08/Aleksandar-Mirovic.pdf

ETwinning пројекат: THEY WERE KIDS, TOO

Ове школске фодине наставник Станко Аксентијевић је конкурисао за националну ознаку квалитета ETwinning пројектом „THEY WERE KIDS, TOO“. У овом пројекту учествовли су ученици двојезичних одељења 7-5 и 7-6 са ученицима 10 школа из различитих земаља: Турске(3), Северне  Македоније(3), Италије(1), Шпаније(1), Пољске(1)и Србије(1), а кључна компетенција која се усавршавала је компетенција за целоживотно учење.

Свака одрасла особа је била дете. Образовање које су стекли и стечена искуства довели су до тога да неки постану познати широм света. Какав живот и какво образовање повећава успех? Можда су некима били тешки услови за живот, али нису одустајали. „И они су били клинци“ је пројекат који учи нове генерације да могу да их узимају за пример и да неуморно раде и постижу своје успехе.

Овај пројекат има за циљ да помогне ученицима да упознају биографије и дела познатих људи из свих области и узму их за узоре. Конкретно, познавање њиховог детињства, средине у којој су живели и образовања које су стекли пружа ученицима прилику да упореде своје услове и разумеју шта треба да ураде на свом путу ка успеху. Поред тога, стичу свест о различитим културама. Њихове језичке вештине и вештине коришћења ИКТ су се побољшале. Током пројекта, сваког месеца су организоване видео конференције и ученици су правили своје презентације о теми месеца. Ове презентације помогле су ученицима да унапреде своје технолошке вештине и побољшају говорне способности. У пројекту су ученици са посебним образовним потребама (као што је дислексија) били  распоређени у складу са својим способностима како би имали једнаке могућности у образовању. Циљеви пројекта су развијање језичких вештина ученика и подизање њихових истраживачких способности, развијање њиховог талента,  мануелних, друштвених и комуникацијских вештина, развијање ИКТ вештина током тражења информација, креирање портфолија и дељење материјала, веће интересовање за историју,  разумевање доприноса истраживања у учењу, саосећање са животима познатих људи, стицање узора за успех и обезбеђивање једнаких могућности у образовању. Пројекат се реализовао кроз презентације на Twinspace-у, одржавање вебинара, Zoom или онлајн састанака. Месечни састанци су приказани на YouTube каналу пројекта. Ученици из сваке земље су припремали  слагалице за познате личности које представљају. Задовољство учесника пројекта  се мерило кроз различите анкете. Знање ученика се мерило квизом Kahoot. Фотографије и видео снимци о свакој активности  постављени су на Twinspace. Све слике и видео снимци у вези са пројектом су дељени на Facebook и Instagram налозима пројекта. Мешовити тимови ученика су креирали Е-часопис и на крају је креиран еМузеј.

ДАН УСПЕШНИХ
Учесницима еTwinning пројекта „Student’s values and emotional state really matters“ који похађају двојезична одељења седмог разреда, додељени су сертификати на Дану успешних 07.06.2024. године, а Богана Станојловић, председница еТwinning клуба школе и Анђела Тсартсидоу, потпретседница, прочитале су песму „Life is a flower“ која је настала током овог међународног пројекта са школама из Грчке, Пољске и Турске чија Национална ознака квалитета је допринела да добијемо статус еТwinning школе зе 2024/25. годину.
Тања Радовић, проф. енглеског језика
Онлајн састанак са учесницима Erasmus+ пројекта школе из Љубљане 5.6.2024.
Како се школска година приближава крају, чланови еТwinning и Еrasmus+ клуба наше школе одржали су онлајн састанак са ученицима и наставницима OŠ „Miška Kranjca“ из Љубљане. Током претходног периода радили смо заједничке задатке везане за њихов пројекат „Wellbeing of students“ са којим ће гостовати у нашој школи у септембру 2024. Ученици су писали акростихове са именима учесника пројекта и њихових домаћина, правили необичне аутопортрете који показују како ученици виде себе, а како их виде други и радили презентације о особама којима се диве. На овом састанку предложили смо активности које можемо реализовати заједно када дођу у септембру и сложили се да ће наши пријатељи из Словеније присуствовати часовима енглеског, српског и немачког језика, ликовне и музичке културе и физичког васпитања и покушати да се бавимо иновацијама у области емотивног здравља ученика и организацији времена проведеног у школи на весео и опуштен начин. Њихови ученици ће бити гости наших ученика шест дана и унапред се радујемо радионицама и дружењу са њима и њиховим наставницима.
Тања Радовић, координатор за Еrasmus+
еТwinning пројекат EduPositivity

ETwinning пројекат EduPositivity траје током целог другог полугодишта и сваке недеље ученици раде неке нове и необичне задатке. Када смо завршили аватаре, лого и маскоту пројекта прешли смо на много кративније задатке. Радили смо много упитника, а један од њих је био коју боју везујемо за које осећање. Затим смо користећи апликацију Canva правили картице које илуструју вештине ученика, а затим са њима играли игру погађања. У марту смо правили коцке вештина у групама ученика из различитих земаља, а затим писали приче које су и илустроване у Canva апликацији. У више наврата било нам је дозвољено и препоручено да користимо вештачку интелигенцију. На пример за прављење маскоте,за писање прича, за прављење украсних слова које смо морали да правимо у апликацији Bing да бисмо написали назив пројекта. У апликацији Padlet смо редовно илустровали свој рад или постављали нове задатке. На пример, у пару са другом школом смо давали задатак догађаја који треба одглумити пантомимом и снимити видео. У мају смо заједничким радом свих школа написали текст rap песме на енглеском језику,а затим је свака школа требало да је отпева, сними и постави снимак. Заиста много  нових веселих активности,  нових дигиталних апликација и пуно комуникације на енглеском језику. Сви наставници и ученици одржали су и онлајн састанак на Zoom платформи који је био прилика да се ученици упознају и ћаскају играјући игру Bingo коју су наставници унапред припремили дајући предлоге питања и задатака. Пројекат се ближи крају, радимо евалуације и сумирамо утиске, али за сада је најјачи да смо научили пуно нових дигиталних алата и да смо се заиста лепо забављали сарађујући у овом међународном пројекту.

Тања Радовић, координатор за Еrasmus+
ETWINNING SCHOOL LABEL – OЗНАКА ЕТWINNING ШКОЛЕ

У овој школској години наша школа је добила Ознаку еТwinning школе коју према резултатима конкурса има још само пет основних школа у Србији, један вртић и једна средња школа. https://erasmusplus.rs/dodeljene-su-etwinning-oznake-za-skole/

Услов за конкурисање за ову престижну титулу генерише сама ESEP платформа када се испуне одређени услови. Пре свега потребно је бити активан на еТwinning-у и учествовати у пројектима. У претходној школској години на ову заједничку европску образовну платформу учланило се 20 наставника наше школе и укључило у различите пројекте од којих су два била ауторска, а остали сараднички. Услов за ознаку еТwinning школе је и добијање Националне ознаке квалитета за пројекте. Наша школа је добила Националну ознаку квалитета за пројекат Bullying – a look inside 2022. године са одељењем 7-5 који је 2023. године освојио и Европску ознаку квалитета. Прошле школске године пројекат Student’s values and emotional state really matters групе ученика свих двојезичних одељења шестог разреда такође  је освојио Националну ознаку квалитета. Већина двојезичних наставника школе укључена је у међународне еТwinning пројекте како би се усавршавала у области енглеског језика и дигиталних компетенција и двојезичним ученицима омогућила сарадњу са ученицима из других европских земаља.  У школи је оформљен и еТwinning клуб који има свој кутак за рад и изложбе на првом спрату поред амфитеатра.

Није било лако освојити ову титулу јер је сама апликација јако озбиљна и захтева много правних доказа, докумената и линкова. Да је није лако добити сведочи и јако мали број школа које су је до сада освојиле. Наравно, ова титула нас обавезује да наставимо да радимо на пројектима и поштујемо принципе еТwinning школе, а то су:

  1. еТwinning школе имају посвећеност заједничком управљању
  2. еТwinning школе стављају сарадњу на прво место
  3. Ученици у еТwinning школама су носиоци промена
  4. еТwinning школе су модели за друге школе
  5. еТwinning школе су инклузивне и иновативне образовне организације

Очекује нас још много рада и усавршавања на овом пољу. Већ следеће недеље имамо први семинар посвећен еТwinning школама.

Тања Радовић, Ерасмус+ и еTwinning координатор

Наша школа је добила eTwinning ознаку

LINK

Осам васпитно-образовних установа из Србије добило је ознаку за школе за 2024. и 2025. годину и наша школа је међу њима .

Предшколске установе, основне и средње школе којима је додељена еТwиннинг ознака за школе званично су препознате на европском нивоу као узори у оквиру еТwиннинг заједнице. Ове инклузивне и иновативне образовне институције посвећене су заједничком руковођењу, сарадњи и тимском раду. еТwиннинг ознаке за школе представљају признања у оквиру еТwиннинг мреже којима се препознаје посвећеност установа у којима тимови васпитача, наставника, стручних сарадника и руководиоца заједнички раде на реализацији основних вредности мисије еТwиннинг школа.

Батаљонци организовали разне активности за наставнике и ђаке из Италије
Батаљонци домаћини наставницима и ђацима из Италије
Наша школа је домаћин Еразмус+ пројекта школе са Сицилије од 15-22.4.2024.

ИЗЛОЖБА  МАСКОТА ПРОЈЕКТА “EDUPOSITIVITY” У ЕTWINNING КУТКУ ШКОЛЕ

Један од најозбиљнијих и најобимнијих еTwinning пројеката ове године је EduPositivity: Positive Impact in Education који радимо са чак осам школа из Турске од којих је оснивач пројекта  школа из Анкаре, три школе из Грчке, две из Румуније, једном из Молдавије, једном из Грузије, једном из Азербејџана и једном из Пољске,

Пројект се бави стварањем позитивног окружења за учење у образовању који доприноси емоционалном и социјалном развоју ученика. У нашем пројекту заједно припремамо и спроводимо активности које су и забавне и имају позитивне резултате, како бисмо повећали мотивацију наших ученика,  омогућили им да лако изразе своје емоције, да покажу своје вештине креативног размишљања и да кроз сарадњу са ученицима других земаља упознају различите културе.

У пројекту учествујe 20 наставника из 8 земаља и преко 100 ученика. Из наше школе у овај пројекат су укључени ученици петог разреда у овиру припрема за двојезичну наставу од којих седам ученица наставу енглеског језика похађа по посебном образовном програму за надарене ђаке. Посебно захтеван део пројекта су дигиталне апликације. До сада смо користили Аnimate from Audio апликацију да се представимо, апликацију Canva да правимо лого пројекта који се састојао из puzzle делова од којих је наш задатак био нос. Canvu смо користили и за различите картице за игре погађања, а апликацију Answer Garden за brain storming емоција и вредности које везујемо за школу. По први пут до сада, морали смо да користимо апликацију Scribe да правимо маскоту пројекта. Ова апликација користи  вештачку интелигенцију и маскоте су толико разнолике и атрактивне да смо у нашем еТwinning кутку направили изложбу маскота.  Нашу школу представља маскота  сове која седи на књигама, али како нам је први пут да користимо ову апликацију, нисмо били успешни као неке друге школе. Све предложене маскоте су постављене на Google упитник како би сви учесници пројекта гласали за најбољу. И ми смо на часовима секције дискутовали која би требало да победи. Тешко је одлучити.

Дођите у наш еТwinning кутак и уверите се.

Тања Радовић, Еразмус+ координатор   

     

Нови Еразмус+ пројекти наше школе

Наш први Еразмус+ КА122 пројекат мобилности наставника  „Bilingual teachers – bicultural quest – bilateral solutions“ je заврешен са високом оценом извештаја реализације, имплементације и дисеминације и веома смо задовољни исходима учења и резултатима пројекта.

Наше тренутне активности везане су за друга два пројекта  у којима ћемо у наредном периоду бити домаћини. Основна школа Мiška Kranjca из Љубљане има одобрен КА122 пројекат „WELL BEING UČENCEV“ у оквиру којег је планирала гостовање у нашој школи и школама из Португала и Шведске. Наше заједничке активности почеле су договорима наставника из свих школа учесница и првим online састанком ученика који је одржан 02.10.2023. са Еразмус+ клубом ове словеначке школе.У нашем амфитеатру окупили су се ученици двојезичних одељења 8-4, 8-5 и 8-6 као и чланови секције енглеског језика седмог разреда двојезичних одељења 7-3, 7-4,7-5 и 7-6 који су учествовали у еТwinning пројекту на тему значаја емоција и вредности ученика и ученици двојезичног одељења 6-4. Ученици су се упознали преко платформе Google meet и на енглеском језику дискутовали о сличностима и разликама  у животу тинејџера у Словенији и Србији, постављали питања о школи, омиљеној музици, обичајима и начину живота и разговарали о пројекту и плановима за даље активности.

Такође смо поносни што ћемо у овој школској години бити домаћини једној основној школи са Сицилије у Италији. То је школа Istituto Comprensivo Statale “S. Quasimodo” Gela. У оквиру својих планова акредитације, ова школа је планирала развој мануелних вештина својих ученика и жели да у нашој школи посматра разноврсне мануелне активности наших ученика као што је предузетничко прављење украса, играчака, колача и других радова за наше традиционалне продајне изложбе. Ту су и радови нашег 3D тима и секције која прави моделе на нашим 3D штампачима од новогодишњих и ускршњих украса, преко привезака до статуа Николе Тесле и других знаменитих људи. Оно што ћемо по први пут и ми научити и поделити са нашим гостима је прављење грнчарских производа уз помоћ грнчарског кола које је школа набавила ове године. Такође смо планирали да им покажемо лепоте нашег краја и укључимо ученике четвртог разреда у комуникацију на енглеском језику са нашим гостима из Италије. Еразмус+ координатор школе са Сицилије Maria Grazia Piparo организовала је 4. окторбра 2023. онлајн састанак чланова нашег Еразмус+  тима и наставника који долазе у Краљево 12. априла 2024. како бисмо започели активности на пројекту и договрили детаље везане за мобилност и исходе учења. Први онлајн састанак ученика италијанске и наше школе биће одржан почетком децембра 2023..

Наши ученици се увек радују прилици  да  комуницирају на енглеском језику и нестрпљиво чекају да упознају своје нове другаре. Међународна сарадња у оквиру Еразмус+ програма шири наше видике и даје могућност свима  да науче нешто ново и стекну нове вештине.

Тања Радовић, координатор Еразмус+ тима

Национална ознака квалитета за еTwinning пројекат “Student’s values and emotional state really matters”

Почетак ове школске године обележила је и награда за еTwinning пројекат  који је рађен целе прошле школске године са 28 двојезичних ученика шестог разреда који су сада у одељењима 7-3 (11 ученика), 7-4 (9 ученика), 7-5 (2 ученице) и 7-6 (6 ученика). Овај пројекат смо радили са школом 6ο Γυμνάσιο Σερρών из града Serres у северној Грчкој и Szkoła Podstawowa nr 7 w Grudziądzu из града Grudziądz у Пољској који су нам поред школе OS Miska Kranjca из Љубљане и партнери у Еразмус + пројекту сличног садржаја „All we need are smiles“, дванаестом на листи одобрених КА122 пројеката за 2023. годину. На овом пројекту поред наставнице енглеског Тање Радовић која је кооснивач пројекта, радиле су и наставница математике Ивана Вукотић и наставница енглеског и шпанског језика и грађанског васпитања Оља Радосављевић. Сарадња наставника у пројекту се углавном одвијала путем Whatsapp-a и онлајн састанака на ЕSEP eTwinning платформи. Након што су активности договорене прослеђиване су ученицима. Први заједнички рад ученика био је у Padlet aплилацији где су се представили и причали о својим омиљеним празницима. Ученици су били подстакнути да додају различите фотографије свог родног града, школе или обичаја у својој земљи и причају шта их чини срећним током празника. Такође су користили Google  квиз да причају о свом животном стилу, навикама и свакодневици, а затим анализирали резултате упитника, дискутовали и дошли до закључка да у све три земље тинејџери живе веома слично. Једна од најлепших активности био је заједнички Linoit фајл за све три школе где је свако на посебном стикеру стављао свој одговор на питање шта мисли када чује реч „вредности“. Било је веома различитих одговора, од толеранције, стрпљења, искрености, лепог понашања, успеха у школи до свеобухватних појмова као што су љубав, породица, слобода, мир у свету, другарство, спортски дух, па чак музика, уметности итд. Oбележили смо и  Дан ружичастих мајица посебном анкетом и фотографијама из школе, али смо били изненађени да овом дану наша школа поклања много више пажње него друге две. Оно чему смо се сви највише радовали били су онлајн састанци ученика где смо причали о начину живота сваке земље и разговарали о емоцијама и свему што ученике чини срећним или несрећним. Ученици су такође имали прилику да постављају питања о свему што их занима и позивали једни друге у посету. Наши ученици су такође посветили пажњу анализирању дефиниција емоција и вредности, док су грчки проучавали етос и писали своје бајке. Научили смо да правимо лого пројекта у апликацији Canva и радили на дисеминацији свега што смо током пројекта научили. Унапредили смо своје дигиталне и комуникативне вештине и знање енглеског језика, а пре свега се уживали на часовима секције и онлајн активностима. На крају је свака школа изабрала  свој уметнички доживљај ове теме. Ми смо написали песму „Живот је цвет“ и упоредили људске емоције са цветом и послали поруку да је живот леп и да су све препреке и проблеми на које наилазимо једна велика школа из које треба да изађемо јаки и насмејани.

LIFE IS A FLOWER

Life is a flower

So do not just pick it,

Look at its colours

And wonderful leaves,

And think why

It stands here:

To make you happy,

To give you beauty,

To show that love

Is all we need!

Be patient and tolerant

As the flower,

Share your calmness

And pride,

Smell out the wisdom

Of peace and freedom

In the world,

Protect ants and grasshoppers,

Give them food and shelter,

And talk,

Do not tolerate

Violence and arrogance!

Do not turn your head away

When somebody is impolite,

Or unfair,

Or depressed.

Help everyone,

Seduce the cheaters

And lead them

To the right path.

Friendship, family, knowledge,

Responsibility and respect,

Faith and loyalty,

 And persistence,

And much energy,

And affection

Is needed to stand

And resist the wind,

To conquer the temptation,

To endure the rain,

To accept the destiny,

To realize that

Other flowers

Are important, too.

Do not feel jealousy

 Or hate,

But cooperate,

And talk,

And discuss,

And give the birth

To a new plant,

To a new life,

To a new happiness

To a new joy

Knowing that

Sadness is around there

Waiting in the foggy nights

And being lonely,

And unable to move,

Will not destroy you,

But make you

Stronger and prettier,

Because that is

The secret of life:

Every tear hides a smile,

And every smile

Brings melancholy,

Every light hides darkness,

Every twilight

Brings a dawn.

That is life

And never reject it,

Because it is a game

And you win and lose,

But it is important

To participate

And learn!

Учесници eTwinning пројекта “Student’s values and emotional state really matters”

7/3

  1. Богдана Станојловић
  2. Анђела Тсартсидоу
  3. Ирина Костић
  4. Стефан Ђукановић
  5. Вукан Мандић
  6. Мина Адамовић
  7. Вук Родић
  8. Ђорђе Петрић
  9. Павле Кујунџић
  10. Никола Јањанин
  11. Новак Грујић

7/4

  1. Ања Николић
  2. Стефана Милојевић
  3. Дарија Јефтић
  4. Сара Мијајловић
  5. Ана Ћировић
  6. Јана Лазовић
  7. Нина Величић
  8. Сара Тешић
  9. Уна Поповић

7/5

  1. Неда Вучковић
  2. Марија Малинина

7/6

  1. Алекса Радосављевић
  2. Ева Булатовић
  3. Тара Антонијевић
  4. Нађа Вујовић
  5. Петра Лазовић
  6. Наталија Томовић

Taња Радовић, професор енглеског језика

Наставници двојезичне наставе на пројекту мобилности у школи C.E.I.P. PARQUE CLAVERO у Малаги, Шпанија. (Erasmus+ Project: Bilingual teachers – Bicultural quest – Bilateral solutions)

ФИНАЛНЕ ПРИПРЕМЕ ЗА ПРОЈЕКАТ МОБИЛНОСТИ

Наш први Еразмус+ КА122 пројекат мобилности двојезичних наставника “Bilingual teachers – bicultural quest – bilateral solutions” ускоро улази у своју главну фазу, а то је путовање у Малагу у двојезичну школу CEIP Parque Clavero. Tим двојезичних наставника интензивно ради на припремама које поред рада на еТwinning пројектима  обухватају и припрему презентација и видеа којима ћемо најбоље представити нашу земљу, град и школу. Састанци тима се одвојају свакодневно, а пуно помажу и наши двојезични ученици. Посебну похвалу заслужују двојезични ученици осмог разреда Димитрије Мајсторовић, Павле Сотиров, Дамиан Варагић и Ања Планојевић и ученице шестог разреда Ирина Костић и Аndjela Tsartsidou који су пуно помогли у изради наших видеа које можете погледати на Youtube-у и вебсајту школе. Билингвални наставници Александар Мировић, Јелена Ристовић, Оља Радосављевић, Дејан Марковић, Ивана Вукотић, Милица Ђорић, Милан Вучетић и Петар Замахајев, као и директорка Марина Вучинић и Еразмус+ координатор Тања Радовић путују 23.04.2023.године у Малагу у Шпанији свако са својим посебним задатком чији је заједнички циљ унапређење двојезичне наставе, подизање међународне сарадње на већи ниво и развијање компетенција  наставника  да истакну предности мултикултуралности и вишејезичности  којима тежи модерна Европа. Средства за наш седмодневни боравак у Шпанији добили смо од Европске комисије посредством Агенције Темпус и надамо се да ће наше до детаља испланирано стручно усавршавање испунити наша очекивања.

Координатор двојезичне наставе Тања Радовић

Presentation of school - (Erasmus+ Project: Bilingual teachers - Bicultural quest - Bilateral solutions)

Serbia- (Erasmus+ Project: Bilingual teachers - Bicultural quest - Bilateral solutions)

Sports in Serbia (Erasmus+ project Bilingual teachers - bicultural quest - bilateral solutions)

Flora and Fauna of Serbia (Erasmus+ Project: Bilingual teachers - Bicultural quest - Bilateral solutions)

Kraljevo (Erasmus+ Project: Bilingual teachers - Bicultural quest - Bilateral solutions)

ПРИПРЕМЕ ЗА ЕРАЗМУС+ КА122 ПРОЈЕКАТ МОБИЛНОСТИ ДВОЈЕЗИЧНИХ НАСТАВНИИКА BILINGUAL TEACHERS – BICULTURAL QUEST – BILATERAL SOLUTIONS

Пројекат мобилности двојезичних наставника наше школе “Bilingual teachers – bicultural quest – bilateral solutions” je почео 01.01.2023. и намењен је стручном усавршавању двојезичних наставника  који ће провести седам дана у једној двојезичној школи у Малаги у Шпанији како би посматрали наставу, консултовали се са двојезичним наставницима, представили нашу школу, град и земљу и остварили дугорочну сарадњу са својим партнерима  у Малаги. Овај пројекат, који је у бити везан за job shadowing, по карактеру је “blended project” јер садржи и елементе виртуелне сарадње двојезичних  наставника. Сви наставници од почетка пројекта имају налоге на јединственој ESEP платформи која обједињује више сектора  међународне сарадње наставника широм Европе под покровитељством Европске комисије којој дугујемо захвалност за донацију за пројекат који нам је одобрен.

Током тематске недеље Вода од 20.3.2023. до 24.03.2023. двојезични наставници су били активни у пројектима о води које имамо на еТwinning платформи. У пројекат “Water for me” су укључени ученици осмог разреда двојезичних одељења, а ученици двојезичних одељења седмог разреда у пројекат “Water – a precious source of life”.Ученици шестог разреда двојезичних одељења укључени су у пројекат “Student’s values and emotional state really matters”. Сви двојезични наставници су почетници на еТwinning платформи, али показују интересовање да се укључе у еТwinning у складу са својим предметима. Професор физичког и здравственог васпитања Јелена Ристовић је ко-оснивач пројекта “Life skills”, a професор математике Ивана Вукотић, оснивач је првог ауторског пројекта за нашу школу који се зове “Shiny Science” и уз пројекат “Qizzy CLIL” такође прати наш пројекат мобилности двојезичних наставника  укључујући ученике двојезичне наставе у међународну сарадњу која им помаже да CLIL методом уче вокабулар везан за двојезичне предмете, усавршавају комуникацију на енглеском језику кроз сарадњу са ученицима из других земаља и унапређују своје дигиталне компетенције.

Координатор пројекта и Еразмус координатор Тања Радовић је поделила са тимом двојезичне наставе и члановима мобилности своја нова знања из области вишејезичности на раним узрастима са похађане радионице „Путање учења језика на раном узрасту и повећање његове видљивости” 15. и 16. марта у Европском центру за живе језике (ЕCML) у Грацу,  и разменила  мишљења и идеје везане за уважавање мултикултуралности ученика и приступе у раду са ученицима који долазе из других делова света, а за сада их има из Русије, Украјине, Аустралије, Шпаније и Кипра.

Сви чланови пројекта мобилности су преко Европске комисије добили бесплатан приступ OLS (Оnline language support) Academia Europa платформи за учење језика којих је на располагању двадесет два, али се наставници углавном базирају на усавршавање енглеског језика и учење шпанског језика. Чести састанци у школи омогућавају сарадњу и учење нових апликација на еТwinning платформи и припремање презентација  које ћемо представити ученицима и наставницима  школе домаћина. Припреме везане за упознавање шпанске историје и културе такође су у току и праве се планови посете знаменитостима  у Малаги и околним местима.

Координатор двојезичне наставе и Еразмус+ координатор

Тања Радовић

 

Изабрана на конкурсу Фондације Темпус и финансирана средствима Европског центра за живе језике Савета Европе у Грацу, имала сам велику част да представљам Србију на радионици „ Путање учења језика на раном узрасту и повећање његове видљивости “ организованој 15. и 16. марта 2023. у овој реномираној институцији Европске уније специјализованој за стране језике. Како је рано учење језика приоритет земаља чланица Савета Европе, ова радионица Европског центра за живе језике  имала је за циљ да промовише важност подизања свести о вишејезичности, као и да истражи нове идеје које су изнели њени учесници. Квалитет интеракције је био заиста важан током целе радионице.

Пројекат се фокусирао на посматрање, документацију и оцењивање и рађен је са  великим ентузијазмом. Његов акроним ILLIEY је скраћеница за Инспиративно учење језика у раним годинама. Да би се постигла кохезија и социјализација свих ученика, треба унапредити образовање наставника у области мултилингвалности и дати посебну подршку вишејезичним наставницима. У нади да ће дати свој допринос, стручни тим пројекта Palingui који чине Ингеборг Бирни, Кетрин Кар-Карлингер, Дана Мусилова и Деирдре Кирван, дошао је на идеју да направи веб страницу која ће помоћи у размени идеја и прикупљању ресурса за наставнике. Основна идеје су да се рано учење језика учини видљивим и да се веб страница организује тако да буде прилагођена наставницима. Да би се помогло ученицима да уче на прикладнији начин, важно је утицати и на свест наставника да прихвате промене. Дете треба да буде центар образовања, а наставници и ученици треба да доживљавају школу као вишејезично место где неколико језика може коегзистирати заједно. Ученици треба да буду поносни на своју вишејезичност и то би довело до развоја њихових вештина и компетенција за целоживотно учење. У језичку разноликост треба укључити и различите дијалекте. Игнорисањем језике детета, игнорише се идентитет детета, а то представља велику сметњу за даље учење и развој личности.

Фокус на вишејезичности ученика не би требало да буде само посао наставника језика, већ и свих наставника у школи. Сви наставници треба да буду истовремено и наставници  језика. Деца морају да остваре своје пуне потенцијале  користећи свој матерњи језик. Ми, као наставници, такође учимо. Морамо бити  отвореним за идеје које изнесу наши ученици. Можда не знамо њихов матерњи језик, али морамо им дати прилику да кажу бар неколико речи на свом језику. Преводећи реч „шишмиш” на различите језике, од „кожна крила” на ирском до „летећи миш” на руском, ученици су допринели обогаћивању контекста и давању дубљег смисла свом часу биологије. На наставнике се гледа као на носиоце промене, док директори школа треба да делују као њихова подршка.

У онлајн презентацији коју је одржала Деирдре Кирван, поменута је ситуацији у ирској историји када је забрана употребе ирског језика резултирала великим губитком тог језика. Савремени наставници треба да инсистирају на коришћењу свих доступних језика и на тај начин би повратно помогли тим језицима. Кратак разговор о времену на почетку часа  може се искористити као прилика да се неке речи преведу на матерњи језик ученика који није истовремено и службени језик. У случају да ученици не знају најбољи превод, касније могу питати родитеље и постепено усавршавати своје знање. Родитељи треба да буду информисани о томе колико језика се користи у школи и логично је да би сви увидели предности вишејезичности. Подучавање вишејезичне деце на једнојезични начин највероватније не би било најбољи начин за постизање добрих академских резултата. То је компликован процес и најадекватнији  начин би био да се домаћи језици ученика користе кроз наставни план и програм. Позитивна порука радионице је била: Направити мале кораке ка променама.

Радионица је дала конкретне примере како се врши посматрање, документовање и оцењивање новог процеса вишејезичног учења. Учесници су охрабривани да дају своје предлоге и дискутују о изазовима. Palingui тим је све учеснике замолио да пошаљу сопствене идеје и примере који би евентуално могли да нађу своје место на вебсајту као подршка наставницима  вишејезичних ученика и наставе да промовишу вредности вишејезичности које су прихватили и подржали сви учесници овог инспиративног језичког догађаја.

https://www.ecml.at/ECML-Programme/Programme2020-2023/Languagelearningpathwaysofyoungchildren/tabid/4304/Default.aspx

 

                                                                                                                                                                                                 Тања Радовић, професор енглеског језика

ПРОЈЕКАТ МОБИЛНОСТИ ДВОЈЕЗИЧНИХ НАСТАВНИКА

Финансирани средствима Европске комисије започели смо 2023. годину својим првим Еразмус+ пројектом мобилности за двојезичне наставнике. Пројекат Bilingual teachers – bicultural quest – bilateral solutions има за циљ да унапреди двојезичну наставу у нашој школи и пружи двојезичним наставницима наше школе обуку у области методике страних језика и развоја мултикултуралности кроз размену искустава и праксе са једном основном школом у Малаги у Шпанији. Припремне активности за овај Еразмус+ КА122 пројекат увелико трају за сада онлајн, а право стручно усавршавање очекује нас на пролеће. Фотографије онлајн припремног састанка са партнерима из Малаге.

                                                                                                                                 Координатор двојезичне наставе и Еразмус+ координатор Тања Радовић

Kонференцијa „Предузетничко учење и млади – истражите Еразмус+ могућности”

Kонференцијa „Предузетничко учење и млади – истражите Еразмус+ могућности” одржаној 31. јануара у Београду. Оснивање тима за сарадњу са Еразмус+ у ОШ „IV краљевачки батаљон“ резултирано је низом похађаних обука које су биле онлајн као што је вебинар везан за писање КА1 пројеката, којем је присуствовало пет чланова тима и вишечасовна радионица којој је присуствовала Снежана Шашић, а прихваћене су и наше апликације за конференцију „Предузетничко учење и млади – истражите Еразмус+ могућности” и радионицу Обука за писање КА2 пројеката у Београду.

Конференција „Предузетничко учење и млади – истражите Еразмус+ могућности” одржана је 31. jануара у хотелу „88 rooms” у Таковској 49, а присуствовале су јој чланови Еразмус+ тима школе Наташа Вуковић и Тања Радовић. Догађај је пре свега био намењен младима и развијању њихових предузетничких способности, али било је и пуно представника основних и средњих школа и факултета који раде са младима. ОШ „IV краљевачки батаљон“ је међу малим бројем основних школа које имају Ученичку задругу и негују предузетништво код ученика нудећи изборни предмет Предузетништво и могућност учешћа у практичним предузетничким активностима као што је производња фигура на 3Д штампачима, прављење уметничких и других рукотворина и њихово продавање на традиционалним Божићним и Ускршњим изложбама. Повод за присуство овој конференцији није била само намера да се учествује у пројекту на тему предузетништва већ и могућност да изразимо своје мишљење и објаснимо своје проблеме са којима се предузетништво у основној школи сусреће. Непостојање уџбеника за овај предмет и мали број акредитованих обука за наставнике само су неки од потешкоћа, али и даље велики број ученика седмог и осмог разреда бира овај предмет и нада се да од малих ногу стекне предузетничке компетенције.

Поред Ведране Марковић из Фондације Темпус која нас је водила током целе конференције, уводну реч на конференцији имали су Martin Klaucke, шеф Операције 2, Делегације Европскеуније у Србији, Снежана Клашња, саветница министра Министарства туризма и омладине и Марија Филиповић-Ожеговић, управница Фондације Темпус. Посебно исцрпну презентацију стања предузетништва код младих у Србији са пуно упоредних података и графикона изнела је Милица Борјанић, програмска менаџерка Кровне организације младих Србије.

За ову прилику Еразмус+ представници су организовали фантастичну панел дискусиjу са представницима Националне службе за запошљавање, организације Достигнућа младих у Србији и Националне организације практичара омладинског рада. Свако од њих је са своје стране изнео активности сектора којим се бави и био оптимистичан у вези ове теме иако сами подаци показују да је предузетништво код младих у Србији практично тек у зачетку, и да млади не доносе довољно развијене предузетничке вештине после завршене школе као, на пример, млади из Естоније и Финске.

Оно што смо научили из ове дискусије, а што је сваки учесник дискусије покушавао да надогради су вештине које млади предузетник треба да има и начин на који се оне морају развијати кроз школовање. Да би ученик постао добар предузетник мора да поседује иновативност, креативност и вештину управљања ризицима, а такође и временом. У Србији се годишње оснује око 200 ученичких компанија у средњим школама и они треба да имају менторе, људе из бизниса. Предузетници се не рађају већ се те вештине стичу праксом и развијањем предузетничких вештина. Неке од тих вештина су пре свега комуникација, јавни наступ и презентовање које се може вежбати у школи. Затим је потребан тимски рад, дигитална писменост, тј. управљање ИКТ алатима, а потребно је знати управљати стресом, познавати систем у којем млади живе и развијати њихову мобилност јер прави бизнис је само онај који се шири ван граница земље. Развiјање критичког мишљења, емпатије и друшtвених вештина би такође помогло. Треба радити на афирмацији женских предузетника, јер је њих пуно мање и инсистирати на међусекторској сарадњи. Помоћ треба да пружи привредна комора, бизнис инкубатори, дигиталне платформе, Министарства просвете, омладине и финансија. Треба радити на промоцији предузетничког размишљања и борити се против бирократије и недостатка правих информација. Реформа школства је такође битна јер млади у Финској, Шведској и Естонији излазе из школе много способнији да анaлизирају и критички мисле. Знају добро математику и креативни су тако да могу одмах да започну посао што није случај код нас.

Selahattin Ciritci, омладински тренер из Турске показао нам је део своје праксе коју спроводи у целој Европи обучавајући младе да буду предузетници. Овај део конференције био је најдинамичнији и прави радионички са пуно питања на енглеском језику, интеракције и подстицања на анализу и размишљање.

Најзад, оно што је свима било најинтрeсантније, а везано је искључиво за активност Еразму+ програма била је панел дискусија о предузетничким пројектима који су били најуспешнији и могућност постављања питања представницима Северне Македоније, Хрватске и Србије који су у пројектима са младима успешни и имају менторске улоге.

Вратиле смо се из Београда са много нових идеја не само о КА1 и КА2 пројектима за предузетништво већ и савета како унапредити предузетништво у школи и на чему радити како би се ове вештине боље развиле код наших ученика.

                                                                                                                                                 Тања Радовић, Еразмус+ координатор ОШ „IV краљевачки батаљон

Присуство међународном ERASMUS+ семинару у Лисабону

Као  једна од само четири државне српско-енглеске  двојезичне основне  школе у Србији, наша школа се квалификовала за присуство на Erasmus+ семинару посвећеном вишејезичности као тенденцији европског  образовања. Семинар Language Policy and the European Strategies одржан је 5. и 6. децембра у престоници Португала и присуствовале су му директор школе Марина Вучинић и координатор двојезичне наставе Тања Радовић. Семинар о језичкој политици и европским стратегијама имао за циљ да окупи професионалце, академике и истраживаче како би разменили и обогатили искуства и добре праксе у свим аспектима вишејезичности. Европска унија има двадесет четири службена језика и још око шездесет језика се говори на њеној територији, а миграције становништва су израженије него икада. Иако решавање проблема вишејезичности у школама представља основу за напредак европског образовања, још увек не постоје  јасне смернице како брзо реорганизовати образовање у новонасталој ситуацији. Као првенствени циљ образовања у Европској унији у предстојећем периоду постављен је развој вештина, а да би се он остварио кључно је знање језика како би сваки ученик који похађа школу на њеној територији имао једнака права и услове да напредује. Оснаживање наставника и добра координација школа по регионима биле би само полазне тачке овог процеса. Сам Португал тренутно има школа у којима има чак више мигрантске деце него оне која су држављани, а највише миграција тренутно је из Африке, Бразила и Украјине. Директори се налазе у позицији да треба да брзо регују како би свима обезбедили једнаке услове за образовање и омогућили квалитетан рад школе. Оно што представља предуслов за добро учење је вредновање идентитета ученика, његовог порекла и поштовање мултикултуралности. Учесници семинара су се сложили да је програм Erasmus+ за подршку образовању до сада најзначајнија тековина Европске уније. Програми развоја и размене које финансира Еrasmus+ много доприносе бржој имплементацији позитивних иновација у школству, а тренутно су на врху листе теме везане за инклузију, културни диверзитет и дигитализацију. Преко 20000 пројеката везано је за језике па се сви надају да ће они моћи да понуде нека од решења везаних за мултилингвалност. Представници наше школе искористили су присуство на овом семинару да пронађу партнере за своје будуће Еrasmus+ пројекте, а посебно се надају сарадњи са школама из Порта и Мадрида. Успостављена је и сарадња и са представницма Министарства просвете Луксембурга и Аустрије уз обећање да ће нам помоћи у започињању сарадње са двојезичним школама из Беча који предњачи у броју двојезичних школа и позитивним решењима за вишејезичне ученике.

Координатор двојезичне наставе

Тања Радовић, професор енглеског језика

Scroll to Top